Kina i topp över angrepp på konsten

Två tredjedelar av angreppen skedde i Kina 2016
2:40 min

Terrorattackerna i Paris var det enskilt största angreppet på den konstnärliga yttrandefriheten i världen ifjol, men när det gäller antalet rapporterade och bekräftade angrepp gjordes de flesta i Kina. Det visar organisationen Freemuse årliga statistik.

Konstnärlig yttrandefrihet gäller inte bara rätten att uttrycka sig i musik och bild till exempel. Det gäller också rätten att få ta del av alla uttryck, men efter attackerna i Paris drog sig många också från att gå på bio och teater och från att besöka muséer, konstaterar Freemuse.

Freemuse verkar numera inte bara för musikalisk yttrandefrihet utan över huvud taget för konstnärlig sådan i världen. Angreppen på den konstnärliga yttrandefriheten är betydligt större än någon vet, konstaterar de men listar de angrepp som de har kunna få bekräftade, landsvis, och i år toppas listan av Kina.

Av fjolårets totalt cirka 460 listade angrepp gjordes en tredjedel i Kina, och även om till exempel den kinesiske konstnären Ai WeiWei fick tillbaka sitt pass ifjol och är fri att resa så fortsätter Kina att censurera och förbjuda. Ifjol publicerade myndigheterna där också en lista på 120 sånger som inte får framföras offentligt. Förbuden påverkar i sin tur dem som bokar artisterna och distribuerar musiken. Bland de artister som har många låtar med på listan finns hip-hop-trion IN3.

Sedan sitter minst tio tibetanska musiker fängslade i landet för sånger med känsliga eller politiska texter, och en utställning som i höstas skulle ha handlat om feminism och våld i hemmet i Peking fick av oklar anledning aldrig äga rum, enligt rapporten.

Av alla inrapporterade fall ser Freemuse att något mer än hälften har ägt rum i särskilt fem länder. Det är Kina, Ryssland som toppade listan ifjol - se Kulturnytts rapportering via länk nedan, Iran, Turkiet och Syrien. Vid sidan av dem upptar listan länder som Belarus, Etiopien, Egypten, Tunisien och Marocko, men angreppen behöver inte bara komma från etablerade politiska system. De kan också komma från extremistiska hinduiska grupper i Indien och nynazistiska grupper i Sverige till exempel. Flera svenska artister vittnar om konstanta hot, till exempel en svastika målad på dörren eller förstörda konstverk, men det allra mest angripna uttrycket i världen är det musikaliska, för på sångens vingar sprids orden, också till dem som inte kan läsa och skriva.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".