Svenska kulturskolan

"Det är en uppenbar brist på kulturskolelärare"

0:51 min

När allt fler kulturskolor breddar sitt utbud för att fler barn och unga ska vilja vara med har kravet på utbildade kulturskolelärare växt. Nu startas nya utbildningar för kulturskolelärare.

Nästa vecka presenteras utredningen om den svenska kulturskolan som bland annat granskar hur kulturskolorna når ut till barn och unga i Sverige. En stor förändring som redan gjorts för att nå fler har varit att bredda utbudet i kulturskolorna med nya ämnen som till exempel cirkus, spelutveckling och streetdans och det ställer nya krav på fler utbildade lärare i kulturskolan och vidareutbildning.

Och bristen på lärare har funnits länge säger Camilla Sarner som är verksamhetsledare för kulturskolan El Sistema i Sverige.

 – Så har det faktiskt med åren blivit mer och mer nästan en akut brist i att hitta lärare överhuvudtaget särskilt till kommuner som ligger långt från utbildningsorterna och många av de lärarna som jobbar efterfrågar att fortbilda sig.

Sedan lärarutbildningarna gjordes 2001 om har det också blivit svårare.

– Detta att vi inte har utbildat instrumentalpedagoger, instrumentallärare på våra lärosäten på 15 år – vi har inte haft det uppdraget och har inte kunna jobba för det som vi gjorde på 1980-talet – det är en uppenbar brist- det tror jag alla upplever nu.

I flera år har kulturskolor efterfrågat en pedagogisk yrkesutbildning för kulturskolelärare.

I en ny förstudie om behovet av vidareutbildning av lärare i kulturskolan som gjordes i tre stockholmskommuner ställde man också frågan till andra kulturskolor i landet och 80 av 110 säger att de behöver anställa nya lärare inom de kommande 5 åren. Ida Thomson är fristående utredare som gjort förstudien och hon ser också ett stort behov hos kommunerna att man ska kunna ha kombinerade tjänster till exempel musiklärare med lärarlegitimation som både kan vara i vanliga skolundervisningen och i kulturskolan.

– För många kommuner är det helt avgörande att kunna anställa lärare med lärarlegitimation så at det både kan undervisa både i kulturskolan och i grund- och gymnasieskolan och då blir det kanske viktigare att hitta en person som har en person som har en pedagogisk och innehållslig bredd som kanske kan undervisa på flera typer av instrument istället för en lärare som har en mer specifik nisch eller specifik inriktning.

Kulturskolorna idag står inför många val som måste göras säger Ida Thomson och det ställer krav på olika slags utbildningar.

– Som kulturskolan ser ut idag så är det inte givet att lärare som på sikt går i pension ska ersättas med liknande typer av tjänster utan det handlar om vilka konst- och kulturområden man vill erbjuda till barn och unga i kommunen. Så slutsatsen är att lokala ambitioner likväl som lokala behov avgör och där ser det extremt varierat ut, säger  Ida Thomson, fristående utredare.

Nu är Riksteatern med och startar en utbildning för bland annat kulturskolelärare på Stockholms universitet med start nästa år.  Isak Benyamine, verksamhetsutvecklare på Riksteatern som också forskar om pedagogik, berättar att Riksteatern märkte av behovet när de samarbetade med unga.

– I vår barn- och ungaverksamhet märkte vi ett stort behov av fort- och vidarutbildning av ledare, lärare och instruktörer som arbetar med scenkonst på kulturskolor och estetiska utbildningar.

Vad har hänt på utbildningssidan?

– Det finns konstnärliga högskolor idag som inte har pedagogiska utbildningar utan det är lärarhögskolorna som får ta hand om det, säger Isak Benyamine som säger att kulturskolorna då går miste om den konstnärliga kompetensen.

På måndag 24 oktober presenteras den statliga utredningen om svenska kulturskolan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista