Paula Fenjima Manrique - journalist och spelexpert
1 av 3
Paula Fenjima Manrique - journalist och spelexpert Foto: Daniel Stigefelt
Super Mario.
2 av 3
Super Mario. Foto: Nintendo

Kampen om den mobila spelmarknaden fortsätter

Paula Fenjima Manrique: "Portabla konsoler kan komma att utgå"
1:59 min

Mobilspelsmarknaden växer explosionsartat och det blir allt svårare för portabla spelkonsoler att klara sig. Många produkter kan komma att försvinna inom kort, menar spelexperten "Fenjima".

Mobilspelsmarknaden har växt i rasande takt de senaste åren vilket fått spelkännare och analytiker att fråga sig om spelkonsolens tid är förbi. Med facit i hand ser många att mobilspelandet snarare öppnat upp för en ny marknad och en större målgrupp. Men inte utan förlust.

När Nintendo i mars släpper sin hybrid-konsol Switch, är det en slags kombination av en bärbar spelkonsol och en stationär spelkonsol. Och spelexperten och journalisten Paula Fenjima Manrique tror att de enbart bärbara produkterna som finns kvar på marknaden inom kort kommer att fasas ut. 

– Det blir mer och mer att mobilen tar över på den här fronten så alla de här portabla konsolerna kommer troligtvis att utgå.

År 2011 hade 21 procent av svenskar över tolv år en smartphone enligt rapporten Svenskarna och internet. I dag är andelen 81 procent. En väldigt värdefull plattform för speltillverkare och deras varumärken, berättar Paula Fenjima Manrique.

– Mobilen är ju vår första skärm. Det är den vi sitter mest med och det är den vi sätter barnen framför oftast, säger hon.

Många unga och många kvinnor spelar mobilspel och många äldre "30-plussare" spelar konsoler

Mobilspelsmarknaden är nu något som tv-spelsföretagen tar sig an då det finns möjlighet att nå ut till en helt ny målgrupp av spelare.

– Många unga och många kvinnor spelar mobilspel och många äldre "30-plussare" spelar konsoler. För att blanda upp dem så tar man varumärken som är ganska kända för 30-plussare för att plana ut det här och tjäna mer pengar, säger hon.

Allt oftare dyker välkända varumärken upp i mobilen. Till exempel Capcoms Megaman, Segas posterboy från nittiotalet Sonic och förra årets succésläpp Pokemon Go.

Nu senast också Super Mario Run - med spelvärldens kanske starkaste varumärke.

Men att mobilspel skulle konkurrera med konsolbranschen i stort tror inte Paula Fenjima Manrique, inte heller Per Strömbäck, som är talesperson för organisationen Dataspelsbranschen.

– Det har funnits en bild av att mobilspelen skulle hota de mer traditionella data- och tv-spelen. Men vi ser att X-box, Playstation och Nintendo har ökat parallellt med att mobilspelandet har ökat.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".