Silas Holst
Silas Holst och ensemblen Foto: Miklos Szabo
Recension

Fartfyllda dansnummer lyfter tunn disco-story

"Mer yta än innehåll"
1:14 min

I år det 40 år sedan John Travoltas juckande discodans till Bee Gees musik i filmen "Saturday Night Fever" tog världen med storm.

Och i Köpenhamn gör man just nu en större satsning på musikalversionen av filmen om arbetarkillen som lever för helgerna på lokala diskoklubben i New York.

Det var väl ingen direkt högoddsare att Silas Holst efter gjort succé som Danny i "Grease" och Johnny i "Dirty Dancing", skulle bli den som ikläder sig rollen som Tony Manero när "Saturday Night Fever" blir teater i den danska huvudstaden. Han är ju redan lite av Danmarks Travolta, efter att flera gånger ha vunnit "Vild med dans" - Danmarks motsvarighet till "Let´s dance".

När nu disco-sagan sätts upp på andra sidan sundet sjungs låtarna på engelska, medan dialogen är på danska. Det känns som en lite märklig kombination. Dans är ju däremot ett universellt språk och det behärskar den här iscensättningen fullt ut.

Det är i de skickligt koreograferade och fartfyllda shownumren som hela musikalens värde ligger. För även om filmen också skildrade ett mer tragiskt New York, med sökande själar, gängvåld och unken kvinnosyn, så är det något som till stora delar rationaliserats bort i scenversionen, till förmån för den mer familjevänliga kärlekshistorien på dansgolvet.

Mycket till story är det inte. Mer yta än innehåll. Å andra sidan en rätt underhållande yta. 70-tals-nostalgin, glittret, utstrålningen och musiken – allt är där. Och i huvudrollen en karismatisk Silas Holst som, med passion och inlevelse i princip bär föreställningen, och åter igen visar varför han är Danmark musikalstjärna nummer ett.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".