Musikproducenterna Melisha Linnell och Kim-Tina Malmcrona vill sätta fokus på jämställdhet i branschen.
1 av 2
Musikproducenterna Melisha Linnell och Kim-Tina Malmcrona vill sätta fokus på jämställdhet i branschen. Foto: Victor Lenken/Sveriges Radio
Arkivbild. Artisten och producenten Laleh, som vann "Årets producent" på Grammisgalan 2017 ser Melisha Linnell och Kim-Tina Malmcrona som en viktig förebild för kvinnliga producenter.
2 av 2
Arkivbild. Artisten och producenten Laleh, som vann "Årets producent" på Grammisgalan 2017 ser Melisha Linnell och Kim-Tina Malmcrona som en viktig förebild för unga tjejer som vill producera. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Kvinnliga musikproducenter kräver bättre jämställdhet

2:20 min

Bland de senaste tio årens nomineringar till en Grammis för årets producent fanns sex kvinnor. 55 var män. Nu vill två kvinnliga musikproducenter i Göteborg se en förändring.

– Det är så starkt förknippat med män — tjejers roll i en studio är inte att ta plats framför mixerbordet, och det har varit så jättelänge. Det är en norm som vi måste bryta, säger musikproducenten Melisha Linnell, som själv varit i branschen i 17 år. Och hon berättar att diskriminering är vardag.

– Man blir ofta avfärdad, man blir ofta förbisedd, det är mycket misstro, ibland får man inte kredd när man har gjort saker.

Producentkollegan Kim-Tina Malmcrona fyller i:

– Just det här, "Har du verkligen producerat detta?" Men då ställer jag frågan: Varför skulle det inte kunna vara jag?

Melisha Linnell och Kim-Tina Malmcrona menar att det krävs förebilder för att locka fler kvinnor till musikproducentyrket, och nämner bland annat Robyn, Alicia Keys och Laleh som viktiga inspiratörer.

Man blir ofta avfärdad, man blir ofta förbisedd, det är mycket misstro, ibland får man inte kredd när man har gjort saker.

En sammanställning som Kulturnytt har gjort av antagningsstatistik från tre av landets populäraste musikproducentutbildningar visar att i snitt endast två av tio antagna och sökande har varit kvinnor de senaste fem åren.

Men ett universitet som lyckats locka fler kvinnor de senaste åren är Linnéuniversitet, där nästan hälften av de antagna var kvinnor 2016. Utbildningen har satsat på att lyfta fram fler kvinnor i sin marknadsföring, berättar universitetslektorn Dan Alkenäs:

— Det är ju det att det skapas ideal ute i målgruppen, alltså man ser att det inte spelar någon roll om man är kvinna eller man för att vara en framgångsrik låtskrivare, artist eller producent.

För att lyfta frågan om jämställdhet inom producentbranschen har Melisha Linnell och Kim-Tina Malmcrona startat ett initiativ som de kallar EQ Loves festival, dit kvinnliga musikproducenter bjuds in för att spela och panelsamtal om jämställdhet förs. Nu hoppas de att festivalen, som hade premiär i torsdags, ska bli ett återkommande arrangemang och få ringar på vattnet.

— Det händer mycket bra grejer i Sverige, men sedan har vi en hel värld där det inte ser så bra ut överhuvudtaget, så det finns mycket att göra. Vi hoppas på att tända ett litet ljus, så kanske det sprider sig över hela världen, säger Melisha Linnell.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista