Foto: Unesco T Habjouqa
1 av 2
Unesco Foto: T Habjouqa
Författaren och skrivpedagogen Ann-Charlotte Ekensten.
2 av 2
Författaren och skrivpedagogen Ann-Charlotte Ekensten. Foto: Ann Jornéus, Sveriges Radio

Läskunnigheten firas idag, men är fortfarande en utmaning

8 september firas Internationella Läskunnighetsdagen över hela världen.
För många är läsning fortfarande en utmaning, trots att läskunnigheten bland världens 15 - 24-åringar ökat från 83% till 91% under de senaste 20 åren.

Författaren och skrivpedagogen Ann-Charlotte Ekensten har just gett ut sin 24:e bok på lättläst svenska. Hon skriver både skönlitteratur och faktaböcker som riktar sig till barn, tonåringar och unga vuxna. Hennes böcker vänder sig till personer som inte kommer igång eller får flyt i sin läsning.

– Jag jobbar med läsglädje!

Omkring 20 procent av befolkningen i Sverige beräknas ha läs- och skrivsvårigheter i någon form.

Svårigheter att läsa och skriva kan bero på att man misslyckats tidigt i skolan, har funktionsvariationer eller har ett annat modersmål än svenska.

– Vi behöver ordet för att kunna uttrycka våra känslor, för att kunna drömma oss bort i fantasin och vi behöver naturligtvis ordet för att kunna ta till oss samhällsinformation, betonar Ann-Charlotte Ekensten. Att alla ska kunna läsa är faktiskt en demokratisk rättighet.

Hur skriver du en bok som är lättläst och samtidigt har en kvalitet som ger en läsupplevelse?

– Jag jobbar med korta ord och meningar, men inte bara det, säger Ann-Charlotte Ekensten. Det är jätteviktigt att meningarna flyter och att språket är rytmiskt.

– Det måste också vara en snabb berättelse, med en krok in som lockar mig att läsa vidare. Det ska inte vara så många karaktärer att hålla reda på. Sedan är det väldigt viktigt att mitt berättande har respekt för den som ska läsa, tar hänsyn till hur gammal personen är och hennes förkunskaper.

Ann-Charlotte Ekensten arbetar också som skrivpedagog, genomför skrivarverkstäder för barn upp till årskurs 5 och föreläser också om att skriva lättläst.

Fakta: Internationella läskunnighetsdagen

läskunnighetsdagen
  • Den internationella läskunnighetsdagen startades 1966.
  • Tillgång till en utbildning är en rättighet fastslagen i artikel 26 i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna.
  • 1950 var 44 procent av jordens befolkning analfabeter. 2015 var den siffran 86 procent.
  • 171 miljoner människor skulle slippa fattigdom om alla elever i låginkomstländer skulle ha grundläggande läskunskaper
  • Mellan åren 1990 och 2009 överlevde 2,1 miljoner barn tack vare förbättrad undervisning för kvinnor.
  • 42 procent av barn i fattiga eller konfliktdrabbade länder går inte i skolan.
  • FN har satt upp ett mål att senast 2030 ska alla pojkar och flickor ha tillgång till en inkluderande och likvärdig utbildning för alla.

Källa: UNESCO

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".