Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det senaste från kulturens värld.

Svårt att vara med i kulturskola om man har funktionsvariation

Publicerat måndag 23 oktober 2017 kl 07.36
Malin Ekman Aldén: Det handlar om diskriminering av barn
(2:29 min)
Malin Ekman Aldén, generalsekreterare för Myndigheten för delaktighet.
Malin Ekman Aldén, generalsekreterare på Myndigheten för delaktighet. Foto: Pressbild

Bara cirka hälften av de kommunala kulturskolorna erbjuder verksamhet för barn och unga med funktionsvariationer. På vissa kulturskolor får målgruppen inte ens delta i den ordinarie verksamheten.

– Det här handlar faktiskt om diskriminering av en grupp barn, som enligt inte bara FN-konventionen om funktionshindrades rättigheter utan också enligt Barnkonventionen och flera andra konventioner så klart ska ha samma rätt som någon annan, säger Malin Ekman Aldén, generalsekreterare på Myndigheten för delaktighet.                          

Cirka hälften av kulturskolecheferna uppger att de inte erbjuder verksamhet för barn och unga med funktionsvariationer, enligt en enkät som kulturskoleutredningen genomfört. På sex kulturskolor får målgruppen inte heller delta i den ordinarie verksamheten, visar en akademisk undersökning.

Föräldrar till barn med olika funktionsvariationer som kulturredaktionen har varit i kontakt med – och som har valt att vara anonyma – vittnar om flera brister.

Dottern hoppade av då pianolektionerna inte var anpassade utefter hennes behov.

Min dotter gick på kulturskolans danskurs men fick sluta efter ett tag. Det fungerade inte så bra då det byggde så mycket på lekar med gruppen.

Det har varje år varit problem på grund av bristande anpassning … Instrumentlektioner har vi inte vågat prova på allvar än.

Malin Ekman Aldén bekräftar bilden.

– Det är ganska svårt att delta i kulturskolans verksamhet om man har en funktionsnedsättning. Kunskapen om hur man tar hand om de här barnen rent pedagogiskt och hela verksamhetsupplägget är många gånger inte anpassat och det kan vara svårt för de här barnen att känna sig trygga och fungera i den miljön. Vi tycker att det här är en väldigt viktig fråga, jag tror själv att fritiden är extremt central för hela ens utveckling när man växer upp, säger hon.

Kommunerna väljer själva hur kulturskolan ska organiseras. Torgny Sandgren, generalsekreterare på Kulturskolerådet, tror att olika uppdrag och resurser, snarare än motvilja, är anledningen till att vissa kulturskolor är sämre på att ta emot barn och unga med funktionsvariationer. Han menar att en lösning kan vara en nationell lagstiftning – lik Bibliotekslagen – för kulturskolorna.

– Vi delar utredningens uppfattning att en lagstiftning bäst skulle säkra alla barns rätt och möjlighet att delta i kulturskoleverksamhet, säger han.

En annan lösning kan enligt Malin Ekman Aldén vara det planerade nationella kulturskolecentrumet, men också villkorat statsbidrag.

– Det blir en väldigt tydlig signal till verksamheten: den här typen av kunskap och anpassningar är något som ni måste ha, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".