Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det senaste från kulturens värld.
Från "Star Wars Battlefront 2"
Från "Star Wars Battlefront 2" Foto: Dice.

Kritiserade kostnader i nya spelet "Starwars Battlefront 2" tas bort

Samma dag som det släpps har spelföretaget EA bestämt sig för att tillfälligt slopa de hårt kritiserade mikrotransaktionerna i "Star wars"-spelet "Battlefront II", skriver Mashable.

 Inför lanseringen av "Star Wars Battlefront 2" har spelare rasat mot ekonomin i spelet, som gav möjligheten att köpa spelets valuta "kristaller" för riktiga pengar. Med dem kunde man låsa upp nytt innehåll och kritiker menar att vissa spelare på så vis kunde köpa sig till fördelar gentemot sina motspelare.

 

Kritikerna menade även att de lådor med hemligt innehåll som kunde köpas i spelet var att jämföra med lotteriverksamhet.

 

Efter att arga fans protesterat i sociala medier har utvecklarna nu försökt avvärja en annalkande pr-katastrof genom att stoppa systemet tills vidare.

 

"Det här överskuggar ett annars fantastiskt spel. Det var aldrig vår avsikt. Beklagar att vi inte gjorde det här på rätt sätt", säger Oskar Gabrielson, chef på svenska utvecklaren Dice, som ligger bakom spelet i ett uttalande.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".