Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det senaste från kulturens värld.

Symfoniorkestrar tycker att svenska musiker blivit sämre

Publicerat måndag 20 november 2017 kl 07.17
Helle Solberg: Utländska musiker vinner provspelningarna
(2:22 min)
Sveriges radios symfoniorkester. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio
Sveriges Radios symfoniorkester. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Musiker med svensk utbildning håller inte lika hög nivå som musiker med utländsk utbildning. Det anser fem av Sveriges största symfoniorkestrar enligt en undersökning som Kulturnytt har gjort. Tre av dessa fem menar dessutom att kompetensen hos svenskutbildade musiker har sjunkit under de senaste tio åren.

– Tendensen vi ser är att utländska musiker vinner provspelningarna allt mer, säger Helle Solberg som är orkesterchef för Kungliga Operans hovkapell.

I Kulturnytts enkät svarar Hovkapellet, Kungliga filharmonikerna, Radiosymfonikerna, Malmö symfoniorkester och Göteborgsoperans orkester att musiker med svensk utbildning har svårt att hänga med när allt fler musiker med utländsk utbildning söker jobb hos dem.

Flera uppger att svenska musiker har sämre scenvana och orkestererfarenhet och att svenskutbildade musiker med hög kompetens blivit färre.

I likhet med flera av de andra orkestrarna i undersökningen tror Hovkapellets Helle Solberg att omläggningen från kommunala musikskolan till kulturskolan som påbörjades i slutet av 1980-talet kan vara en av anledningarna.

– Man kan ju spekulera i om en del av spetsutbildningen inriktad på just de klassiska instrumenten som fanns fick svårt att överleva i den här förändringen.

Torgny Sandgren som är generalsekreterare i Kulturskolerådet delar inte orkesterinstitunionernas bild av kulturskolan. Snarare tror han att barn och unga väljer andra instrument idag än de gjorde förr. Men en nationell satsning på unga som vill elitsatsa tidigt på sina instrument är något han välkomnar.

– En av Kulturskolerådets rekommendationer till kulturskoleutredningen och regeringen har ju varit att det borde finnas ett nationellt ansvar för att stödja talangutveckling och att det är något som bör ligga inom en statlig politik. Sådana system finns i våra nordiska grannländer och i Europa. Jag tror att det vore en viktig sak som staten borde satsa på, säger Torgny Sandgren.

Men är det egentligen ett problem att jobben på orkestrarna i större utsträckning går till utländska musiker? Egentligen inte, tycker Helle Solberg.

– Men personligen kan jag tycka att det vore synd om intresset för orkesterinstitutionerna blir så lågt att inga unga vill söka sig till att bli musiker längre, säger hon.

Orkesterundersökningen

Kulturnytt har skickat ut en enkät till 26 svenska orkestrar med olika former av offentlig finansiering.

Tre orkestrar valde att inte svara på enkäten, däribland Sveriges Nationalorkester.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".