Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det senaste från kulturens värld.
Medieforskaren Elisabeth Stúr (t v) och Anna Gullberg, chefredaktör på Gefle Dagblad som ingår i tjänsten Sveriges lokalnyheter.
Medieforskaren Elisabeth Stúr (t v) och Anna Gullberg, chefredaktör på Gefle Dagblad som ingår i tjänsten Sveriges lokalnyheter. Foto: TullaMaja Fogelberg/Sveriges Radio, Madelene Linderstam
Lyssna
2:28 min

Satsning på lokaljournalistik samlar 40 nyhetssajter

Publicerat måndag 11 december 2017 kl 06.54

En av de senaste satsningarna är prenumerationstjänsten Sveriges lokalnyheter, som samlar digitalt innehåll från cirka 100 kommuner och ett 40-tal lokala nyhetssajter och appar.

Efter flera år av nedskärningarna ser den lokala journalistiken ett uppsving – från hyperlokala webbtidningar till riksmedier på jakt efter lokala frilansare. Nu görs en storsatsning.

En av tidningarna som ingår i tjänsten är Gefle Dagblad, vars chefredaktör Anna Gullberg menar att man har kunnat se att läsarna gärna tar del av nyheter från hela Sverige.

– Vi är bäst på lokala nyheter i Gävle, men vi kan ju de facto ha läsare som är intresserade av nyheter från Umeå, kanske har en svärmor i Jönköping eller håller på ett lag i Västerås, säger hon.

En prenumeration på Sveriges lokalnyheter ger tillgång till ett 40-tal lokala nyhetssajter från de fyra mediekoncernerna Mittmedia, Hall Media, Sörmlands Media och VK Media.

Enligt medieforskaren Elisabeth Stúr vid Mittuniversitetet är det en samarbetsmodell som ligger i tiden. Efter år av nedskärningar, bland annat på grund av digitaliseringen, och allt större områden i medieskugga, ser hon ett uppsving för lokal journalistik. Behovet av lokala nyheter har inte försvunnit, och allt fler medieföretag letar nu strategier för att täcka det hål som uppstått.

– Många har blivit lämnade på de här medieskuggeplatserna. Där står inte bara läsaren och undrar: Var är mina lokala nyheter? Där står också kommunerna och undrar: Var ska vi lägga ut vår information när det inte längre finns någon som bevakar oss? Så det här är ett led i att försöka få tillbaka lokaljournalistiken.

Därmed växer också konkurrensen, bland annat från kostnadsfria hyperlokala webbplatser. Det är en bild som bekräftas av Anna Gullberg på Gefle Dagblad.

– Den lokala marknaden är het och det är mycket konkurrens där. Vad vi kan göra är att fortsätta ha många människor på plats och ge något som är unikt.

Så du tror att människor kommer att vara villiga att betala för det här trots att det finns gratis alternativ?

– Ja, det tror jag. Jag tror att man är beredd att betala för trovärdig journalistik. Det finns en hel radda tjänster på nätet som man faktiskt betalar för, och då blir nyheter också en sådan tjänst. När tidningarna har börjat ta betalt digitalt, har en av de stora nackdelarna varit att det som tidigare varit fritt och öppet har slutit sig i mindre världar. Här kan vi dela med oss av helheten.

Men Elisabeth Stúr vid Mittuniversitetet är inte riktigt lika övertygad.

– Bland betalningsmodellerna finns det ju ännu inte någon som varit riktigt gångbar eller framgångsrik, så vi får se om det här kan locka, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".