Robert Fux, Nina Zanjani och Johan Rabaeus i My Fair Lady. Premiär 8 december på Stora scenen. Kulturhuset Stadsteatern 2017
Robert Fux, Nina Zanjani och Johan Rabaeus i My Fair Lady. Foto: Sören Vilks

Musikalen "My fair lady" faller mellan stolarna på Stockholms Stadsteater

1:57 min

Magnus Uggla, Johan Rabaeus och Nina Zanjani stod på samma scen i musikalen "My fair lady" på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm när det var premiär i helgen. Men är det rätt tid för en berättelse om en äldre man som undervisar en ung kvinna och på kuppen förändrar henne helt?

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Titel: "My fair lady "
Sångtexter och dialog: Alan Jay Lerner
Musik: Frederick Loewe
Översättning: Gösta Rybrant
Översättning sångtexter: Ulricha Johnson
Regi: Elisa Kragerup
Koreografi: Signe Fabricius
Kapellmästare: Martin Östergren
Medverkande: Johan Rabaeus, Nina Zanjani, Magnus Uggla och Robert Fux m fl.
Spelperiod: tom 30 maj 2018
Spelplats: Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm

Det är en uppsättning som slagit knut på sig själv i sin iver att modernisera den här 60 år gamla musikalen med sitt ännu äldre innehåll.

Planerad sedan länge landar den mitt i metoo-debatten. Sämre utgångpunkt för en berättelse om den äldre språkprofessorn Higgins som ska lära blomsterflickan Eliza att tala tydligt och uppföra sig fint får man leta efter.

Berättelsen är bitvis isärplockad och spelas med stor distans hela tiden. Ingen tar den på allvar. Johan Rabaeus gör en rutinerad Higgins, Magnus Uggla gör Elizas pappa, den dryge Alfred P Dolittle och har till och med fått Ugglifiera sin stora sång om en gnutta flax med sin marschrock.

Och Nina Zanjani gör Eliza och efter en lång, dryg timme och lite till sjunger hon om hur hon kunde dansa hela natten och då finns det äntligen lite hjärta och lite mindre avståndstagande hjärna.

Här händer det något lite och det finns också några scener helt utan musik där Rabaeus och Zanjani skådespelar och visar att de vill nåt med texten.

Vad övrigt är, är överspel och dansare och skådespelare som på ett förmodat smårolig sätt agerar studenter, hästar, hästkapplöpningsbesökare, betjänter och andra. Bitvis fyndig koreografi av Signe Fabricius, men det hjälper inte Elisa Kragerups regi alls. Det bara tvingar henne längre bort från berättelsen.

Så My Fair Lady ramlar mellan stolarna - varken lyckat traditionell eller spännande modernt.

I P1 Kultur den 11 december 2018 diskuterar Per Feltzin och Kulturredaktionens teaterkritiker Anneli Dufva uppsättningen.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".