Kersti Forsberg.
Kersti Forsberg, verksamhetschef för medieinstitutet Fojo Foto: Johan Signert/Sveriges Radio

Nytt kunskapscenter ska motverka spridning av falska nyheter

2:16 min

Medieinstitutet "Fojo" i Kalmar startar "Faktajouren" – ett kunskapscentrum med syfte att motverka att journalister sprider felaktigheter på internet.

"Falska nyheter" har blivit ett vanligt förekommande uttryck och fenomen.
För att motverka att falska nyheter sprids startar Fojo inför valåret nästa år "Faktajouren". 

Syftet med kunskapscentret är att utbilda journalister i allt från hur man undviker att luras av desinformation som sprids av organiserade så kallade "trollfabriker" till hur man avslöjar till exempel ett falskt twitter-konto.

– Journalistikens roll är att stå för det som är sant och relevant och då är det bekymmersamt att det också, tack vare ett jättehögt produktionstempo på rektionerna, eller tack vare "clickbait", eller vad nu kan bero på, även inom så att säga seriös journalistik publiceras felaktigheter, säger Kersti Forsberg, verksamhetschef för medieinstitutet Fojo.

I ett första skede kommer "Faktajouren" bestå av webbkurser som ger journalister handfasta verktyg för hur man avslöjar falsk information. Sedan hoppas man också på att kunna bedriva forskning i ämnet och arrangera seminarier, men det är ännu inte helt klart med finansieringen av den delen.

Som underlag till "Faktajouren" ligger en rapport som Fojo tagit fram tillsammans med journalisten Jack werner, skaparen av "Viralgranskaren".
I rapporten kartläggs bland annat vilken roll journalistiken spelar när felaktig informations sprids på internet.

 – Sverige har nog varit lite förskonat från det här. Fojo jobbar ju också i flera stora medieutvecklingsprogram i öst och pratar vi med kollegorna från Ryssland, Belarus eller Ukraina så är de helt häpna över hur naiva många svenska journalister är. De har levt med propaganda i 70 år och är otroligt medvetna om hur man avslöjar de här trixen och kampanjerna. Men vi har inte varit så himla bra på det i Sverige, säger Kersti Forsberg.

"Faktajouren" ska lanseras redan i januari och det är ingen slump att det sker just samma år som det är val i Sverige.

– Under ett valår, inte minst om man ser till erfarenheterna från val runt om i världen, allt från Norge, Frankrike, Brexit och USA så vet vi att det förekommit påverkanskampanjer av större eller mindre slag. Det är väl en ganska lätt gissning att det kommer bli så även i Sverige under nästa år och då känns det viktigt att komma igång så fort som möjligt för att kunna hjälpa till så att det inte är osanningar som styr vad man röstar på i det svenska valet, säger Kersti Forsberg. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".