Kulturminister under Augustgalan i slutet av november.  Foto: Pontus Lundahl / TT
1 av 2
Kulturminister under Augustgalan i slutet av november. Foto: Pontus Lundahl / TT
Bilder förställer Robert Kalinagil som är projektledare på pr-byrån Welcom.
2 av 2
Robert Kalinagil, projektledare och sociala medier-chef på pr-byrån Welcom. Foto: Emma Engström

Kulturministern: "Det är mitt jobb att lyfta svensk form och design"

2:47 min

Med sina framgångar på Instagram har kulturminister Alice Bah Kuhnke blivit en influencer, attraktiv för företag att synas med, det säger sociala medieexperten Robert Kalinagil.

– Är man ute efter en viss målgrupp som följer det här kontot, så kan det betyda supermycket. När vi gör ett samarbete kan vi se direkt på webbtrafiken om den sidan de tipsar om eller produkt de tipsar om, säger Robert Kalinagil, specialist på sociala medier på pr-byrån Welcom i Göteborg.

På sitt Instagramkonto får kulturminister Alice Bah Kuhnke ofta frågor om var hon bär för kläder. Ett återkommande varumärke är svenska Rodebjer. Något avtal mellan företaget och kulturministern finns inte, skriver företagets marknadschef Sara Ölmebeck i ett mejl till Kulturnytt. Hon upplever att exponeringen är positiv för företaget.

Kulturnytt har även varit i kontakt med designern Märta Larsson, som märket ett ökat intresse för sina smycken efter att kulturministern bar dem under Nobelfestligheterna, bland annat på just Instagram.

Kulturministern har fått uppmärksamhet för att hon just visar upp svenska klädmärken, men på hennes Instagramkonto förekommer även boktips där förlaget nämns i hashtags.

Alice Bah Kuhnke säger att det är hennes uppgift som minister att visa upp svenska kreatörer.

– Det är vad jag SKA göra. Att inte göra det vore mer anmärkningsvärt. Därför ser jag till att lyfta olika kulturarbetare och verksamheter.

Det är ett medvetet val att marknadsföra olika märken på plattformen?

– Nej, man det är ett medvetet val att marknadsföra svensk form och design.

Vad är skillnaden?

– Skillnaden är att svensk form och design är så mycket mer än ett märke därför ser jag till att köpa kläder från olika företag. Och om jag läser många böcker av samma författare så säkerställer jag att jag inte visar det på mitt Instagram utan hellre visar nån annan, säger Alice Bah Kuhnke.

Enligt Robert Kalinagil på PR-byrån Welcom blir det ändå en fördel för de författare som exponeras.

– Hon kommer väl aldrig ha utrymmet att visa upp alla böcker som publiceras i Sverige eller från svenska författare. Så) det är klart att hon väljer de hon tycker är extra intressanta och det kommer troligtvis påverka deras försäljning, att det är fler som vill köpa just de böckerna, säger Robert Kalinagil på PR-byrån Welcom.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".