The Weeknd
1 av 2
Kanadensiska artisten The Weeknd Foto: Scott Roth
Bild på H&M:s kritiserade klädannons och en H&M-skylt.
2 av 2
H&M ber nu om ursäkt efter den kritiserade modellbilden. Foto: Skärmdump och H&M/SVT

The Weeknd bryter med H&M efter kritiserad annons

Artisten bryter samarbetet med H&M efter att han och många andra upprörts av en av klädjättens annonser.

The Weeknd riktar hård kritik mot H&M och tänker inte samarbeta mer med det svenska företaget. Det skriver kanadensiske "Starboy"-artisten själv på Twitter.

"Vaknade i morse och blev chockad och besvärad av den här bilden. Jag känner mig djupt stött och kommer inte att arbeta med H&M mer", skriver han.

Bilden som har upprört The Weeknd och många andra visar en mörkhyad modellpojke i en grön tröja med texten "Coolest monkey in the jungle" på.

"Vi är oerhört ledsna över den här bilden och ber om ursäkt för den. Vi har gjort fel och vi har därför tagit bort bilden i samtliga våra kanaler. Vi har dessutom beslutat att dra in tröjan på alla marknader", skriver Anna Eriksson på H&M:s kommunikationsavdelning i ett uttalande.

Förra våren gjorde The Weeknd, eller Abel Tesfayes som han egentligen heter, gästkollektionen "Spring icons selected by The Weeknd" för H&M som sedan följdes upp med en höstkollektion.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".