Mimmis ju(v)liga kalla bulgursallad

Koka bulgur med kryddor som först hettats upp med lite olja.

Spiskummin, kanel, kardemumma och chili (t.ex. chiliflingor) vars smaker frigörs i den heta oljan.

Slå på rikligt med vatten. Läs på paketet hur mycket du behöver till mängden bulgur och hur lång koktid som gäller. Du kan alltid slå bort överflödigt vatten när bulguren är färdigkokt, men det ska inte vara för torrt.

Blanda dressingen:

ca 4 msk tomatpuré
apelsin, finrivet skal och saften (helst ekologisk om skalet används)
ev. lite honung
riven ingefära
spiskummin
kanel
kardemumma
chiliflingor
salt och peppar

Vispa ner cirka 1 dl rapsolja i blandningen.

Tärna morot och palsternacka fint. Skiva rödlök, hacka grönkål. Fräs detta i några minuter.
Låt svalna innan du blandar med resten.

Skålla och skala mandel som du rostar i ugnen. Grovhackade valnötter kan du också ta men de ska inte rostas.

Tärna torkad frukt i små bitar, t.ex. fikon, dadlar och aprikoser.

Blanda alltihop när det är avsvalnat.

(Vill man kan man värma lämplig mängd vid serveringen.)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista