Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Pernilla Eskilsdotter och Martin Ekeholm startar vardagen med harmonisk och lustfylld klassisk musik
Idag i Klassisk morgon

Klarinetter och dånande publik

Publicerat måndag 5 augusti 2013 kl 10.40
Michael om sin konsertupplevelse
4:57 min
Elin Rombo och Anne Sofie von Otter på Drottningholmsteatern. Foto: Louise Berg/Drottningholmsteatern.

- De sjunger båda så lätt och uttrycker komplicerade känslor med sådan enkelhet. Michael i Örebro hade varit på konsert på Drottningholmsteatern där han hört Elin Rombo och Anne Sofie von Otter. Avskalad scen, svagt ljus, vackert.
När sedan slutapplåderna dånade skar det sig.
- Man vill och ska ju tacka, men det saknar nyanser när publiken vräker på med fotstamp och krav på extranummer, menade Michael. När finalnumret kom fick han ändå tillbaka upplevelsen av känslospröd lätthet i Poppeas kröning av Claudio Monteverdi

- Jag minns det som min första stora klassiska musikupplevelse, säger Lilleba i Leksand om Crucifixus av och med franske klarinettisten Jean-Christian Michel. Första gången hon hörde det jazzfärgade stycket var i St Sauveur-katedralen på 1960-talet.

Mer klarinettmusik, med helt annan klang, var Sven-David Sandströms There is a bluer sky a wall with roses.
- Det är konstmusik som kan fortsätta leva efter många hundra år, var Leif-Å i Lunds medskick när han ville höra verket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".