Marit Strindlund.
Marit Strindlund.
Lyssnarnas val onsdag 17 december 2014

Inget liv i musiken utan artikulation

Dirigenter pratar ofta om att musikerna ska artikulera. Men vad menar de egentligen då? Det undrade Susanna på Facebook – här svarar dirigenten Marit Stindlund.

– I teknisk mening handlar artikulation om man ska spela tonerna korta eller långa och om de ska ha en kraftfull lite kantig attack eller en mjuk attack, säger Marit Strindlund, som är dirigent.

Artikulation handlar alltså om vilken variation det ska vara i uttrycket. Och med variationen uttrycks känslor.

Det är dirigenten som måste få musikerna att spela med samma artikulation.

– Under ett starkt framträdande så uppstår det en slags känslomässig samklang, gemensam andning, gemensam uppfattning om vad stycket vill uttrycka, säger Marit Strindlund, och tillägger:

– Och det är dirigentens uppgift att se till att det uppstår.

Under en konsert kan dirigenten visa artikulationen med händerna.

– Skulle man vilja utrycka något som är mjukt och försiktigt, alltså mjuk artikulation, så gör man rörelser med händerna som är mer flytande och just mjuka.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".