Fredag 4 augusti 2017

"Det är de stora manliga detektiverna som lyssnar på klassisk musik"

Författaren och kriminologen Christoffer Carlsson samtalade med Kerstin Bergman, docent i litteraturvetenskap och deckarälskare, om klassisk musik i kriminallitteratur.

Christoffer Carlsson, som fick utmärkelsen Bästa svenska kriminalroman 2013 för "Den osynlige mannen från Salem", berättar att han använder mycket hiphopreferenser i sina böcker.

– Kanske lite för mycket, säger han självkritiskt, och fortsätter:

– Men musik är en så stor del av vår vardag och det är därför jag har med så många textrader ur låtar i mina böcker.

Kerstin Bergman, som sitter på en av kritikerstolarna i Svenska Deckarakademin, menar att det är både kriminalkommissarierna och skurkarna som lyssnar på klassisk musik i deckarna.

– Den fungerar som en slags markör för precision och kyla, säger hon, och ser även en annan trend:

– På senare tid har det blivit allt vanligare att det förekommer jazz i deckarna.

Programledare är Pernilla Eskilsdotter.

Hör hela samtalet i klippet ovan! Där kan du till exempel höra Christoffer berätta om en av sina karaktärer, som har tauterat in "O Fortuna"-texten i "Carmina Burana". Den pampiga musiken får du så klart också höra.

VIDEO: Se livesändningen av samtalet här