Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Pernilla Eskilsdotter och Martin Ekeholm startar vardagen med harmonisk och lustfylld klassisk musik
Onsdag 11 oktober 2017

Dold kod till helvetet

– Det finns en dold kod i det här pianostycket, berättar Pernilla Eskilsdotter. Det är djävulens intervall som för oss rätt till helvetet.

Vid ett besök i Italien kom Franz Liszt att fascineras av Dantes skrift "Den gudomliga komedien". Precis som i texten ville han, fast med tonernas hjälp, föra publiken från helvetet till paradiset. Han skapade ett pianostycke med stor dramatik.

I slutet av verket hörs paradisets klockor tydligt, berättar Pernilla Eskilsdotter. Men där finns också en kod som ska föra åhörarens tankar till helvetet. Den koden finns i de toner som inleder hela Dantesonaten. Intervallet mellan de första tonerna är det som brukar kallas djävulens eget intervall, en tonrelation som ansågs så oharmonisk att den t.o.m. förbjöds inom kyrkomusiken under medeltiden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".