Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Pernilla Eskilsdotter och Martin Ekeholm startar vardagen med harmonisk och lustfylld klassisk musik
Audrey Luna med flera på scenen i Mordängeln av Thomas Adès.
Audrey Luna i rollen som Leticia Maynar. Foto: Ken Howard / Metropolitan Opera
Fredag 10 november 2017
Lyssna
3:46 min

Rekordhög ton på Metropolitanoperan

Publicerat fredag 10 november 2017 kl 11.13

I operan Mordängeln av Thomas Adès svingar sig koloratursopranen Audrey Luna upp till trestrukna A. Högre än någon annan hittills på Met.
Men hur låter egentligen den tonen? Pernilla Eskilsdotter testar.

Det är första gången som en så hög ton som trestrukna A sjungs inför publik på Metropolitanoperan. Och det är koloratursopranen Audrey Luna som presterar detta.

Audrey Luna gjorde sin Metropolitandebut 2010 i rollen som Nattens drottning i Mozarts Trollflöjten. Den högsta tonen i hennes bravurnummer är trestrukna F berättar Pernilla Eskilsdotter. Den här gången ska hon alltså två hela tonsteg högre.

Det låter inte mycket, men det är som med höga nivåer i höjdhopp. Där uppe är marginalerna små.

Till tidningen The New York Times uttrycker sig Audrey Luna också som en höjdhoppare. "Jag har gjort det på träning så jag vet att jag har det i mig".

Hur låter då trestrukna A? Pernilla Eskilsdotter väljer att illustrera det hela med sin fiol.

Här kan du se en film på Pernilla med fiolen.

Ljudklippet är från avsnittet
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".