Edith Kiendle från orkestern Musica Vitae spelar på sin fiol.
Edith Kiendle är proffs på att spela starkt och svagt. Foto: Martin Ekeholm / Sveriges Radio
Barnen i Kista

Trycker man för hårt blir det bara scratch

5:06 min

– För mig är det som en panoramakarta, där man kan känna bergstopparna med fingrarna. Så är det med dynamiken i musiken. Den gör att det går upp och ner och blir levande. Det säger violinisten Edith Kiendle till programledare Pernilla Eskilsdotter.

Vi har följt barnen i Kista under hösten. Och de får vara med om mer och mer. Nu har de börjat att testa att spela starkt och svagt. Men hur gör man det?

Vi fick besök i studion av Edith Kiendle från kammarorkestern Musica Vitae i Växjö som berättade mer.

– Det finns många svar på frågan hur man spelar starkt och svagt. Man ska till exempel trycka, men inte för hårt. Det handlar ju om tryck och hastighet. Och var på fiolen man spelar. Nära stallet eller nära greppbrädan.

Edith berättar att ju närmare stallet man kommer desto starkare blir det.

– Men kommer man för nära och trycker för hårt blir det bara scratch.

Visst kan du lura mig på olika sätt, Edith.

– Det finns många tricks. Och tonsättare genom tiderna har använt dem. Till exempel om man börjar med en vass accent så upplever man det som starkare.

Sedan handlar det också om det visuella säger Edith. 

– Man kan ju visa med kroppsspråket att man spelar riktigt starkt till exempel.

Vad har du för råd till barnen i Kista?

– Att testa! Man ska våga försöka, det finns så många olika möjligheter. En lärare sa till mig: stor är bara stor när liten står bredvid. Allt är relativt. Leka och testa!

Ljudklippet är från avsnittet
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".