Torsdag 16 maj 2019

Rickard Söderberg använder ögonen som medhörning

4:12 min

– Medhörning är allt. För om den är bra så blir förutsättningarna för att jag ska kunna sjunga bra, optimala. Annars är det jättesvårt, säger operasångaren Rickard Söderberg.

Frågan om medhörningens betydelse dök upp under den första semifinalen av Eurovision Song Contest i Tel Aviv på tisdagskvällen då människor reagerade på hur sången lät i sändningen.

Jag undrar om de överhuvudtaget har medhörning i #ESC19?

Operasångaren Rickard Söderberg, som har erfarenhet från både Melodifestivalen och opera- och musikalscenen berättar för programledare Pernilla Eskilsdotter att han tror att strulet med medhörningen i Eurovision kan vara en kombination av flera saker.

– Det kan vara en del tekniska problem, men också att man är lite orutinerad och har medhörningen inställd lite fel. De här grejerna som de har i öronen stänger ute allt ljud, så det enda man hör är det som är där. Så har man sången lite för högt så kanske man inte hör tillräckligt mycket av musiken och då kanske man sjunger lite falskt efter ett tag, säger Rickard.

Hur är det då att stå på en operascen? Då har du ju inga öronsnäckor eller medhörningshögtalare?

– Vi lyssnar med ögonen, när det gäller att få rytmer och sånt. Vi har blicken på dirigenten nästan hela tiden för att kunna vara i samklang. Sen så hör man, långt borta, någonstans i diket, någon slags orkester som spelar. Men det är väldigt, väldigt primitivt jämfört med Eurovision-medhörning, säger Rickard.

I ljudklippet ovan kan du även höra Rickard Söderberg berätta hur viktigt det är för honom att kunna lita på sin röst när han ska sjunga till en orkester han knappt kan höra. Dessutom beskriver han skillnaden på att ha orkestern bakom ryggen på scenen eller i diket framför scenen.

I ljudklippet nedan kan du höra Birgit Nilsson sjunga In questa reggia ur Giacomo Puccinis Turandot. Hon har beskrivit i sin bok att när hon debuterade på La Scalateatern 1958, så stod hon längst bak på scenen, högst upp på en trappa och det var så långt bort att hon inte hörde sin egen röst slå tillbaka från salongen och hon hörde knappt orkestern heller.

– Hon får bara sluta ögonen, ta ett djupt andetag och kasta sig ut, utan medhörning, säger Rickard Söderberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista