Chamber unplugged

The Fat String Quartet!

19:30: Chamber unplugged - The Fat String Quartet 
Robert Röjder, kontrabas. Walter McTigert, kontrabas. Danijel Petrovic, kontrabas. Johan Strindberg, kontrabas. Gästsolist: Rick Stotijn, kontrabas.
Tony Osborne: Pink Elephant, arrangemang Danijel Petrovic
Robert Röjder: Sentimental Bass, arrangemang Danijel Petrovic
Trad., arrangemang Johan Strindberg: Brazil
Astor Piazzolla: La Misma Pena, arrangemang Danijel Petrovic
Mikis Theodorakis: Zorba, arrangemang Johan Strindberg
Robert Röjder: Jag sitter och ser på när tiden går förbi
Trad., arrangemang Danijel Petrovic: Gammal serbisk melodi
Lars-Erik Larsson, arrangeman Johan Strindberg: Epilog ur En vintersaga
Olle Adolphson: Trubbel, arrangemang Robert Röjder
Max Bruch: Kol Nidrei, arrangemang Robert Röjder
Benny Anderssson / Björn Ulvaeus: Abba-medley, arrangemang Johan Strindberg
Konsert 8/3, Studio 2, Radiohuset, Stockholm.

20:25: Ruben Liljefors
Pianosonat f-moll spelas av Kåge Dominique. Inspelat 1977.

20:45: Joseph Haydn
Stråkkvartett D-dur op 64:5, ”Lärkkvartetten”. Chilingiriankvartetten. Från BBC Radio International.

21:05-21:30: Sofia Gubajdulina
Introitus. Resonanz. Igor Levit, piano. Dirigent: Reinbert de Leeuw. Från nordtyska radion.

Läs mer om konserten med The Fat String Quartet:

Tony Osborne är kontrabasist och tonsättare, som spelar både med de främsta engelska orkestrarna och jazz- och populärmusik. Inspirationen kommer från Dizzy Gillespie, Charlie Parker, Gershwin, Copland, Bernstein. 2001 blev Tony Osborne  invald i Royal Academy of Music.

Med sitt bandoneonspel och sina kompositioner spred Astor Piazzolla tangon över världen. Född i Argentina av italienska föräldrar växte han upp i New York där han mötte både jazz och klassisk musik. Han studerade sedan för Alberto Ginastera och Nadia Boulanger, som uppmuntrade honom att utveckla sin egen stil med tangon som grund.

Även Mikis Theodorakis är klassiskt utbildad och hittade sin egen stil när han började blanda in grekisk folkmusik och folkliga instrument i sina kompositioner. Hans revolutionära, frihetsälskande sånger har ingjutit mod och hopp i tusentals människor när de samlats och sjungit hans folksångsinspirerade, medryckande melodier och kraftfulla texter.

Lars-Erik Larsson utbildade sig i Stockholm, Leipzig och Wien, och började i en modernistisk stil innan också han började blanda in folkton i sin musik. Hans mest älskade verk är Förklädd gud och Pastoralsvit. En vintersaga skrevs som teatermusik till Shakespeares pjäs med samma namn.

Max Bruch var protestant och blev inspirerad av judisk folkmusik. Kol Nidrei bygger på två hebreiska melodier. Titeln kommer från en bön som läses under kvällsgudstjänsten vid försoningsdagen Jom Kippur.

Olle Adolphson och Benny Andersson & Björn Ulvaeus hör till våra mest älskade svenska populärmusiktonsättare. Politiskt stod Adolphson till vänster, medan ABBA på sin tid retade gallfeber på vänstern genom att vara ”kommersiella”. I dag ingår bådas sånger och melodier i vårt omistliga vis- och populärmusikarv.

Robert Röjder började spela kontrabas vid 14 års ålder i Forshaga, Värmland. Han har studerat på musikhögskolan i Göteborg, Ingesund och i Berlin för Klaus Stoll. 1979 blev han medlem i Sveriges Radios Symfoniorkester. Robert är initiativtagare till Fat String Quartet, vilket också lett till att han börjat arrangera och komponera.

Walter McTigert är uppvuxen i San Francisco och började spela kontrabas när han var 15 år. Han har studerat på Peebody Institute i Baltimore och Norges musikhögskola i Oslo. Efter fasta anställningar vid symfoniorkestern i Trondheim och vid Den Norske Opera är Walter nu anställd i Sveriges Radios Symfoniorkester sedan 2009.

Danijel Petrovic kommer från Serbien och ha studerat i Belgrad och i Stockholm. Han har spelat i många orkestrar i Europa och vunnit flera tävlingar. Sedan 2010 är han anställd vid Den Norske Opera, men har just nu tjänstledigt därifrån för ett långvikariat i Sveriges Radios Symfoniorkester.

Johan Strindberg kommer från Norrköping, bor numera i Stockholm och frilansar i orkestrar och ensembler runt om i Sverige. Johan började med jazzmusik och har successivt glidit över till klassisk musik. Han har studerat vid Kungliga Musikhögskolan och Universität Der Künste i Berlin.

Text: Katarina Lindblad

Texten publicerades ursprungligen i Berwaldhallens programtidning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".