Direktsändning från Royal Albert Hall i London med BBC:s toppmusiker

Gurrelieder av Arnold Schönberg

21:00: Jiří Bělohlavek dirigerar Gurrelieder av Arnold Schönberg
I rollerna:
Waldemar - Simon O’Niel
Tove - Angela Denoke
Skogsduvan - Katarina Karneus
En bonde - Neal Davies
Klaus Narr - Jeffrey Lloyd-Roberts
berättare - Wolfgang Schöne.
BBC Singers, Crouch End-festivalens kör, Londons nya kammarkör och BBC:s symfoniska kör. BBC:s symfoniorkester. Direktsändning från Royal Albert Hall, London. 

23:05: Emil Sjögren
Violinsonat nr 5 a-moll (1913). Herbert Konvicka, violin och Kåge Dominique, piano. Inspelat 1961.

23:35: Edward Elgar
Cockaigne (1900). BBC:s walesiska nationalorkester. Dirigent: Jan van Steen. Från BBC.

23:50-00:00: Maurice Ravel
Ondine ur ”Kasper natt” (1908). Från sydvästtyska radion, Stuttgart. Marc-André Hamelin, piano.

Läs mer om Schönbergs Gurrelieder:

Invigningskonserten till årets OS i London bestod av Beethovens nionde symfoni, och avslutningskonserten är en annan klassiker för körer, solister och stor orkester. Men om Beethovens nia är en "klassisk" klassiker - Wienklassicismens sista andetag - rör sig detta om en modern klassiker, nämligen Arnold Schönbergs kantat Gurrelieder. Ett omtyckt verk som dock sällan framförs eftersom det kräver så stora resurser: tre manskörer, en blandad kör, solister, en berättare samt en enorm orkester som bland annat ska bestå av åtta flöjter, tio valthorn, fyra Wagnertubor, sex timpani och en järnkedja! Den danske författaren Jens Peter Jacobsens diktsamling "Gurresange" låg till grund för denna symfoniska sångcykel.

Schönberg började komponera verket 1901 men avslutade det först tio år senare. Under den tiden hann han utvecklas från Wagnerinspirerad senromantiker till radikal modernist, och det hörs i musiken - första och andra delen låter Wagnerska, men den tredje delen låter mer Mahlerinspirerad i sin kalejdoskopiska skiftning mellan olika grupper av instrument. När verket premiärspelades 1913 och blev en dundersuccé var Schönberg så luttrad av det hysteriska hat han fått utstå på grund av sina experiment med atonal musik att han var helt kall inför publikens reaktion. Han stod med ryggen mot den häftigt applåderande och bravoropande publiken, som inkluderade de som alldeles nyss hade varit hans mest skoningslösa kritiker, och bugade sig istället för musikerna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".