Fredrik Högberg. Foto: Norrlandsoperan

Fredrik Högbergs "BEETHOVEN 2 – ADD ON" (plus Beethovens 2:a symfoni)

Eftersom Fredrik Högbergs verk spelades direkt efter Beethovens 2:a symfoni hör du här de båda tillsammans, precis som det lät på Norrlandsoperan. Om du vill gå direkt till Fredriks verk så ligger börjar det efter 41 minuter och 25 sekunder.

Fredrik Högberg, uppväxt i Svedala, studerade på Framnäs folkhögskola och sedan komposition för Jan Sandström vid Musikhögskolan i Piteå. Sedan 15 år är han tonsättare på heltid i Tingshuset i Nyland vid Ångermanälven, vilket han inrättat som ett kreativt kulturcentrum. Som tonsättare överträder han gränser, musikaliska såväl som hierarkiska. Hans stycke har orsakat en intern strid här på operan, i varje bemärkelse värdig ett kulturhuvudstadsår.

Fredrik Högberg och dirigenten Rumon Gamba har diskuterat konstnärens auktoritet och konstverkets okränkbarhet och konflikten speglar nog den debatt som i dag gäller alla konstarter efter postmodernismens överdrifter.

Högbergs idé var att lägga sina nykomponerade intermezzi mellan Beethovens satser, som ett slags tidsmaskin med intervallmålande samtida returbiljett. Gamba svarade att han vore den sista att vilja göra Norrlandsoperan till museum över de nio symfonierna – utan tvärtom återuppväcka dem i all sin aggressivitet och skönhet med vår tids kommentarer (”this is once in a lifetime for most participants”). Men han kunde ändå inte begå våld på Beethovens verkidentitet.

En liknande debatt uppstod redan med Kagels musikteaterstycke Ludwig van till Beethovens 200-årsdag 1970. Kagel ville undvika musikcitat i ett samtida musikspråk och uppfann ett metacollage, där existerande material fungerade som ”plötsligt upplysande lyktor”. Frågan var då som nu: som allvarlig hyllning eller ironi? Kagels collage ville låta lyssnaren uppleva musikalisk substans utan att förvillas av anekdotiskt igenkännande. En konsekvens var dock upphävandet av den intellektuella äganderätten till materialet – som Beethovenbidrag till vår tids musik. Undandrog sig Kagel sitt ansvar? Ingalunda. Beethovens modernitet berodde inte av lyssnarens reaktioner. Musikerna måste nu angripa verket bakom monumentet.

Lösningen den här gången blir ett elektroniskt intro som bakgrund till Högbergs intermezzi.

Ur Norrlandsoperans programblad

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista