Ur Norrlandsoperans programblad

Kim Hedås "RE:CAI:O"

Kim Hedås gjorde ett anagram på Beethovens tredje symfonis smeknamn Eroica när hon döpte sitt verk, men "recaio" betyder också "återfalla" på portugisiska.

Kim Hedås är kompositionsutbildad på Kungliga Musikhögskolan med verk spelade av Sveriges Radios Symfoniorkester, Göteborgs Symfoniker, Gageego!, Pärlor för svin, Kroumata, VOX, DalaSinfoniettan och GöteborgsOperan. Hon arbetar även elektroakustiskt. Så här kommenterar hon verket:

– I RE:CAI:O har jag arbetat med rörliga, tidsliga transformationer utifrån minnen, motsägelser och hemligheter. Dubbelhet, ambivalens och tvetydighet färgar sanningen, då motsägelsefulla minnen och hemligheter ändrar både musikens mening och själva musiken.

– Tre olika varianter av dubbelhet i musiken intresserade mig: friktion mellan olikheter, glidningar mellan tillstånd och spänningsförhållanden mellan framåtrörelse/ tillbakadragande. Allt detta finns aktiverat i Beethovens musik. Med hjälp av samma tekniker för utveckling av material har jag arbetat vidare i RE:CAI:O.

– I min musik finns inga direkta Beethovencitat, däremot har jag byggt harmonik och form utifrån ett parti i Eroicans första sats. I takt 248 påbörjar Beethoven en ackordsekvens med tvådelade synkoper som förskjuter tretaktspulsen och via moduleringar över dimackord landar musiken på en a-mollklang med oktaverat f på topp, som i starkt uttryck upprepas åtta gånger, innan musiken faller ner till en förhållning, som i sin tur leder vidare till ett mjukt e-mollackord, varpå nästa tema tar vid. Just detta parti, med disparata element och speciell laddning, har inspirerat mig då musiken här klingar annorlunda – även nu i vår tid.

– RE:CAI:O har fått en formstruktur med tre satser, där nio delar innehåller musik från tre olika material (e=energi, f=fall och s=slingor) som framträder i tjugo korta sekvenser. Sju generalpauser formar musiken; med tystnaderna före och efter stycket bildar även dessa pauser talet nio, som är i fokus för hela projektet Beethoven and Beyond.

– Bokstäverna i titeln delar RE:CAI:O med Beethovens Eroica, om än i omvänd ordning i en tredelning som speglar styckets form. Men RE:CAI:O anknyter också till musikens kärna: fallandet. Portugisiska recaio betyder ungefär falla – falla bakåt, tillbaka i tidigare tillstånd, glida bakåt, vända åter.

Ur Norrlandsoperans programblad

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".