B Tommy Andersson. Foto: Peter Knutson

B Tommy Anderssons "Death in Venice"

Richard Wagners död är tema i B Tommy Anderssons kommentar till Beethovens Symfoni nr 5, den så kallade Ödessymfoni.

B Tommy Andersson är tonsättare, dirigent samt professor i orkesterdirigering vid Kungliga Musikhögskolan. Han har skapat orkesterverken Satyricon (2000), The Garden of Delights (2009), operan William (2006), baletten Warriors (2010), solokonserter, körverk och mycket annat.

Så här berättar han själv om Death in Venice: Hur komponerar man ett orkesterverk kring Beethovens femma, ”ödessymfonin” med det inledande motivet med tre korta och en lång ton? Efter många försök fann jag omöjligt att använda material från symfonin. Jag tog fasta på orden i Schindlers biografi 1840 att Beethoven sagt ”så bultar ödet på porten” om inledningsmotivet.

Titeln Death in Venice har inget att göra med Thomas Manns novell med samma namn, eller den berömda filmen. Det handlar istället om hur ödet oväntat slog till i Venedig 13 februari 1883, med Richard Wagners plötsliga död.

Ur Norrlandsoperans programblad

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".