1 av 2
Frida Monsén är hjärnan bakom Blixtjakten. Foto: Hanna Westerlund.
2 av 2
Can, Erik och Daniel i The Cave på Vittra telefonplan. Foto: Hanna Westerlund.

Spela för att få bättre fokus i skolan

Hela skolan spelade Blixtjakten
6:53 min

I skolvärlden har man ju använt spel under många år, till exempel för att lära sig gångertabellen eller olika språk. Men spelifiering är nåt annat än att spela spel på lektionerna - det är snarare så att själva speltänket och olika element från spelkulturen, som uppdrag, nivåer och belöningar används som metoder för att göra eleverna mer engagerade i undervisningen. På stockholmsskolan Vittra Telefonplan fick förra våren alla elever pröva på att väja för monster och jaga energiblixtar, i spelet Blixtjakten.

– Alla gjorde vad de skulle i stället för att hålla på och fjanta sig på lektionerna, säger Linus.

--När man hade gått upp i level så fick man priser och belöningar och så fick man också bättre arbetsro, säger Saga.

Över åtta av tio elever tyckte att de förbättrade både arbetsro och fokus genom Blixtjakten. Hjärnan bakom spelet är svenskläraren Frida Monsén. Hon har själv spelat mycket när hon var yngre, och kom på idén med blixtar när hon funderade över hur mycket av elevernas energi som gick till annat än skolarbete. Tanken var att få eleverna att se och reflektera över detta.

– Jag tyckte det blev jättestor skillnad. De förstärkte varann positivt till att göra det som dom var där för, och  blev medvetna om vad som var svårigheter, eller "monster", säger Frida Monsén.

Reporter: Hanna Westerlund

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".