1 av 3
KOKH-25 i Oklahoma sände flest falska nyheter
2 av 3
TV3:s programchef Anders Knave har inget emot produktplacering.
3 av 3
Diane Farsetta på CMD hittade mängder av falska nyheter.

EU-ja till produktplacering? USA-epidemi av falska nyheter

Produktplacering blir allt vanligare i film och tv.

Nu vill Eu-kommissionen att de kommersiella tv-bolagen ska få produktplacera helt lagligt. Vad innebär detta för mediernas trovärdighet?

Hör Lukas Wojarski, finansiell producent på Talpa Scandinavia, Anders Knave, programchef  på TV3, Marit Ingves public service-lobbyist i Bryssel och medieforskarna Karl Erik Gustafsson och Gunilla Jarlbro.

Mest effektivt är annars att göra reklam för sin produkt i egenproducerade nyhetsinslag, som sänds utan störande kommentarer.

I USA visar en omfattade utredning hur s k nyhetsvideor med falska nyheter sprider sig som en farsot landet runt. Tv-bolagen låtsar att de själva gjort nyhetsinslagen, som är helt gratis, producerade av pr-företag.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista