Metro har rivit alla gränser mellan journalistiken och reklamen, hävdar kritiker.

Påträngande reklam

Gränsen mellan reklamen och journalistiken blir allt tunnare.

Metro har nyligen börjat erbjuda företag att köpa annonser som ligger i anknytning till artiklar där särskilda ord förekommer. Metros chefredaktör, Sakari Pitkänen, anser att tidningar måste ta in mer innovativ reklam - annars riskerar de att förlora viktiga annonsintäkter.

Men Rito Rotevatn, ordförande för Journalistförbundets yrkesetiska nämnd, ser det som ett allvarligt hot mot journalistikens trovärdighet.

Och på Sydsvenskan stormade det rejält när marknadsavdelningen ville testa en ny typ av reklam som skulle fästas på framsidan av tidningen. Anledningen: lapparna placerades över tidningens egna nyheter och bilder.

Vi undrar också om skribenter borde redovisa vem som bjuder dom på vin och mat? Isobel Hadley Kamptz, ledarskribent på Expressen, har på sin blogg listat allt hon blev bjuden på i Almedalen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".