Linnea Wikblad och Tony Irving och Louise Bratt Tidmarsh. Foto: Ronnie Ritterland / Sveriges Radio

Tony Irving: "Sluta dia offentligt"

"Mammor ammar var som helst!"
11 min

Under jul- och nyårsledigheten har Tony reagerat många gånger på hur småbarnsföräldrar beter sig i den offentliga miljön.

En av de sakerna Tony stör sig mest på är att det verkar ha blivit mer accepterat att amma sina barn i stort sett varsomhelst.

- Till och med när jag sitter och äter på restaurang tar mammorna fram brösten och låter barnen suga.

Tony tycker självklart att mammor har rätt att ge sina småbarn mat, även ute på stan. Men det finns en tid och en plats för allt, och det går faktiskt att planera.

Vad tycker du? Lyssnarna sa sin åsikt i livechatten:

SuperSuuusan: Skyndar mig att snabeldraka klart för att kunna lyssna ostört på #irvingip4 Veckans höjdpunkt :)

12:50, 10 January 2014

P4Riks: Tony Irving tycker att det är en styggelse att amma offentligt. Lyssna på #irvingip4 just i detta nu! http://t.co/KhbPZtMV5z

13:10, 10 January 2014

hilding_j: #irvingip4 Det är väl samma, som att du tycker det är ok att hångla var du vill! Amma var ni vill tjejer!

13:17, 10 January 2014

Ronnie Ritterland: Får man amma var som helst? Det tycker inte Tony Irving. Men vad tycker du? Det snackar vi om i dag i #irvingip4

13:19, 10 January 2014

bengtson_helena: Gud, vad jag håller med Tony ang amningen i #irvingip4! Amma gärna, men gör det extremt diskret!

13:20, 10 January 2014

Anna: Vad stör dig mest, en ammande kvinna eller ett gallskrikande hungrigt barn? Det är väl lättare att titta bort än att använda hörselskydd. Låt oss kvinnor amma våra barn när och hur vi vill!

13:20, 10 January 2014

Agneta: Varför får man inte amma på cafeer o restauranger? Är det fult att äta? Är du lika pryd som dina landsmän?

13:20, 10 January 2014

lyssnare: När kommer Irving att komma ikapp oss andra som lever på 2000-talet? Han har cirka 200 år kvar innan han är framme.

13:23, 10 January 2014

Berit: Irving jag håller med dig! Även jag som kvinna tycker att det är obekvämt med mammor som inte kan amma diskret. Man kan gå åt sidan och ge både sig själv o barnet lugn under amningen och då stör man inte heller någon annan.

13:23, 10 January 2014

Peter Sundell: Amma allt du vill, när som helst, men ska det vara så öppet? Gå in på damrummet, stå i foajen, garderoben eller var som helst. Är det inte också mer behagligt för den ammande mamman med lite privacy? Jag petar näsan i bland, men jag behöver inte göra det inför alla andra. Trevlig helg

13:24, 10 January 2014

Thomas: Irving, get your head out of your ars! jag kan faktiskt inte ens förstå att ni ens har denna diskussion!

13:25, 10 January 2014

Anna: Varför är det så hemskt att se ett bröst? Det är bara otroligt naturligt att amma och alla kvinnors rätt att visa tuttarna om man vill det. Precis som det är ok att sola topless om man vill det. Jag har ammat två barn på alla möjliga offentliga platser men på ett hyfsat diskret sätt eftersom jag inte vill visa mina bröst hur som helst. Barnets bästa går alltid först och om du kräks en smula Tony så skiter vi faktiskt i det!

13:25, 10 January 2014

Irving är bäst: Tack Irving du har rätt Jag är såååå trött på när de ammar och sen ngn tar bebisen men mamma sitter eller står kvar med hängande bröst fyyyyy

13:26, 10 January 2014

Anna: Peter Sundell: Att jämföra amning med att peta näsan gör mig förbannad!

13:27, 10 January 2014

Birgitta: Vem tar maten med sig för att äta den på restaurangen?

13:27, 10 January 2014

Jenny: Jag håller helt och fullt med Tony! Det här irriterar mig ofta. Småbarnsföräldrar är de mest egoistiska människor som finns. Och det handlar inte bara om amningen. De tar med sina barn överallt och stör, restauranger, caféer, bio mm. Ska alla andra personer på restaurangen eller caféet bli störda bara för att ETT par vill ha sin lilla bebis med?! Herregud, lämna barnet hemma hos barnvakten och få lite egentid med varandra istället, vilket de knappast kan få med sitt barn med. Och hur svårt är det att amma under en filt?

13:27, 10 January 2014

Ronnie Ritterland: Nu ska Tony Irving få ett straff!

13:28, 10 January 2014

Också mamma: Spädbarns behov är nog inte i första hand att "hänga" på cafeer o restauranger som kvinnan i inslaget låter framhålla fast det framställs i varianten att kvinnans behov av socialt umgänge får inte hindras. Om barnet fick välja så hade det nog velat vara hemma i lugn o ro. Var med om nåt liknande på nyårsafton på en hamb rest en timme före tolvslaget. Ett litet barn i en vagn som storgråter av trötthet, tror att den familjen mått bättre av att fira in nyåret där det varit mindre pådrag. Sen drar man ut barnen dit där det sköts raketer nåt hejdlöst under en timmes tid. Vilket litet barn blir inte skräcklaget av det ?

13:30, 10 January 2014

Alex: Jag hade alltid en tunn sjal som jag hängde på axeln när jag ammade och andra var i närheten. För mig är amning något intimt, en stund mellan mamma och barn som ingen annan ska dela. Detta var en utmärkt lösning och jag har sett fler mammor göra så. Tony! Du är skitsnygg i din nya frisyr/skägg by the way. Kram från Alexandra!

13:30, 10 January 2014

Anna: Herregud! Finns ni människor verkligen på riktigt? Det känns som ett skämt detta! Barn är människor precis som alla andra! Ska barn bannlysas från offentliga platser så är det många andra kategorier av människor som också borde ingå... Ska jag tex behöva träffa fulla äckliga människor när jag går ut??

13:30, 10 January 2014

Johan: Tycker det är helt ok med att mammor ammar offentligt. Sluta moralisera så jäkligt.

13:32, 10 January 2014

Anna: barn ammas ju inte bara när de är pyttesmå och vill ligga hemma och mysa. Jag ammade både mina barn till de var ungefär 1 år och då gillar de att vara ute i offentliga miljöer...

13:32, 10 January 2014

Eva: Är själv mamma, men måste hålla med Tony. Man måste inte amma överallt, man måste visa hänsyn till sina medmänniskor.

13:33, 10 January 2014

Lyssnare: Det här handlar inte om att leva i 2000-talet eller inte, det handlar om vanlig vett och etikett. Vilken hyfsad person slänger ut sina bröst till höger och vänster, vare sig det är en kvinna eller man?

13:33, 10 January 2014

Ronnie Ritterland: Om vi får in 100 bildere på taggade tuttar har Tony Irving lovat att amma offentligt! #irvingip4

13:34, 10 January 2014

Maria: Jag förstår helt och hållet om barnen slutar äta eller blir grinig vid matning. Vem behöver inte ha lugn och ro vid matbordet, så även ett litet barn. Nej vi ska vara så modern och med överallt, på barnens bekostnad. Då måste det vara bättre att gå avsides för att skapa lugn och ro för barnet vid ammning. Ofta ser man ammande och pladdrande mammor som bara måste vara så himla social och springa på stan och dricka kaffe med vänner, eller vad det nu gör att de inte kan vara hemma och skapa trygghet och lugn åt sitt barn. Det är inte tutten som stör mig utan hur man hanterar sitt barn...

13:36, 10 January 2014

Ronnie Ritterland: Här får Tony Irving sitt straff

13:36, 10 January 2014

morris12: Håller med dig Irving,det har gått till överdrift i detta med amning ute o vad gör en baby ute på krogen kl 20 ex på kvällen...Är det inte vi mödrar som tar beslut för ett barn.....vad är det för prat om barnkommitionen, tiden är verkligen ur led:(

13:37, 10 January 2014

Julia 35 år: Jag är mamma till två barn och deras rättigheter är viktiga för mig. Rättigheten att slippa vara på en bullrig restaurang när man som bebis vill äta i lugn o ro, sova och umgås med sina föräldrar. I allt snack så glömmer man bort bebisen. Personligen så vill jag inte bli påtvingad andras nakenhet, håll det diskret o lägg en filt över axeln.

13:38, 10 January 2014

Johan: Nu fick du pluspoäng igen när du snackar om folk som byter blöjor på ungarna offentligt + låter dom springa omkring, grina, osv, utan att göra något.

13:39, 10 January 2014

Robban: Det handlar inte om att straffa barn. Det handlar om var och hur mammor väljer att plocka fram sina bröst. Snacket om barnens rätt och kvinnans rätt är tröttsamt att höra på. Vi har alla samma rättigheter och skyldigheter! Varför göra skillnad på kön och ålder?

13:39, 10 January 2014

Birgitta: Jag tycker att vi ska utrymma hela Sverige så att Tony inte riskerar störas av något alls. Maken till intolerans är väl svår att finna.

13:40, 10 January 2014


Tagga tutten med

Tagga tutten med

13:43, 10 January 2014

Dixan: Bra att du tar upp dig, håller med dig fullständigt Irving. Barnen har ingen glädje av att vistas på restaurang, det är föräldrarnas nöje, umgås hemma och hos varandra med barnen där de får springa omkring och äta och vara i en miljö de trivs i och leka fritt!!

13:44, 10 January 2014

Maria: Amma offentligt, helt OK. Man kan "skyla" sig lite :-) Däremot springande och skrikande barn är inte OK. För mycket fri uppfostran i Sverige. Man får inte säga till sina eller andras barn då klassas man som konstig. Alla barn behöver regler och gränser!

13:44, 10 January 2014

Annica: Håller helt med dig Tony. Man måste visa respekt för sina med- människor. Barn ska uppföra sig och det är jag som förälder som måste hjälpa dom med det.

13:44, 10 January 2014

Gerd-Marie Landquist: Visa hänsyn. Visa respekt. För oss som inte vill se detta. Ska jag hålla mig inomhus eller...Jag håller med Tony Irving helt och hållet....tack Tony. Även när Ni pratade om jobb...MVH Gerd-Marie

13:45, 10 January 2014

Galen Kvinna: Jag håller med Tony till fullo! Jag har själv flera barn och har uppfostrat mina barn att uppföra sig de gånger de fick gå med Jag går på restaurang för att SLIPPA andras barn!! Heja Tony

13:45, 10 January 2014

Annika: Håller med dig så Attan mycket Tony!! Om man tex för en gångs skull går ut och äter dyrt, som man sällan har råd till.. det är ett speciellt tillfälle, för att det kan inte hända så ofta... Som Förälder får man givetvis Ta Hänsyn och Sitt Ansvar, Avlägsna sig om det blir stökigt och högljutt.!! Blir riktigt uppretad, vad faan är det för skitsnack.. "njo men svårt, kanske, de vill oxå kunna gå ut... en mor bla bla" Attan så jävla fy, Avlägsna Er eller betala min nota!!!

13:46, 10 January 2014

Flygvärdinnan: Tony, Tack för att du tar upp bajsblöjjor i flygkabinen! Har själv fått en ljummen blöja levererad rätt i handen, typ: -Varsegod, här får du! -Å tack, va snällt, precis vad jag ville ha! Haft bajsblöjjor kvarlämnade ombord, i hatthyllor, på golv osv. Vill inte tänka på hur det ser ut hemma hos dessa människor... Senast igår var det en mamma som slängde bajsblöjan i waste på toaletten, så att vi fick stänga av (låsa) den stinkande toan för resten av flighten! Äckligt,med total avsaknad av empati för andra resande. Med vänlig hälsning, Flygvärdinnan

13:46, 10 January 2014

Anders: Ni talar om barn i restauranger Föräldrar kräver/önskar ofta snabb service Personalen gör sitt bästa men hur skall de kunns se små barn mellan stolar och bord? Vad säger föräldrarna om en ilande servitör hällt het soppa över deras DOLDA TELNINGAR?

13:46, 10 January 2014

Liz: Jag tycker man kan visa respekt som man får göra i dagliga livet, jag har själv barn, vuxna i dag med egna barn, jag har inga problem med att mammor ammar sina barn men håller med Tony att man behöver inte skylta, barn behöver ro och är man på en flygplats så finns det områden där man lite ostört kan vandra medans man ammar, det finns alltid allternativ, mycket bra program, från en Värmlänning

13:46, 10 January 2014

Eva Ö: Hej Jag håller med Tony .. jag tycker att det är jobbigt när man ser nån amma offentligt och det är värre när man känner personen .. Själv gick jag undan och hade lugn och ro när jag ammade mina egna barn.. skulle aldrig ha ammat offentligt .. gjorde det innan eller efter i så fall .. tror det beror på min egen blygsel ..det är skämsigt men i bland har ju nöden ingen lag .. då måste man kanske ge barnet mat men tror att så fort barnet gråter ska det ammas .. ' MVH Eva i Bråsstorp

13:46, 10 January 2014

Galen Kvinna: Lämna barnen hemma när ni går på restaurang!! jag har många gånger sagt till föräldrar som inte kan hålla koll på sina barn och kommer att fortsätta med det?!

13:47, 10 January 2014

Gerd-Marie Landquist: Jag tänker inte ta hand om andras barn för ingen har tagit hand om mina barn...Ska jag ta hand om andras barn - ska jag ha betalt...så det så...håll ordning på era barn...för jag är bara mamma åt mina barn och dom har aldrig varit påflugna alls...inte jag heller...MVH Gerd-Marie L

13:47, 10 January 2014

Eva: Självklart får man dia offentligt, men det betyder inte att man inte kan ta hänsyn till omgivningen och barnet. Lugn och ro behöver även barn när de äter. Måste man gå runt samtidigt kan man kanske gå åt sidan, man behöver inte gå runt mellan borden. Barn har mycket spring i benen och gråter och skriker ibland, men att låta barn springa runt och leka mellan borden eller skrika mycket och länge gör man bara inte. Kan man inte få barnen att hålla sig någorlunda lugna och tysta bör man ta sitt ansvar och lämna restaurangen. Ma gör barnen en otjänst genom att låta dem bete sig så att andra blir arga på dem.

13:48, 10 January 2014

Bettan: Jag har två barn som jag har ammat. Håller med dig Tony, man väljer ställen som man ammar på. Apropå störande barn på restaurang. Där håller jag också med dig, mina barn har aldrig fått springa omkring när vi varit på restaurang. Det har varit speciella tillfällen, lite finare, lite lyxigare och då beter man sig därefter. Ett restauranganslag jag sett säger att "Barn som springer omkring okontrollerat bjuds på en shot och det får också en hundvalp" :-)

13:49, 10 January 2014

Lotta : Jag tycker det är total brist på respekt från föräldrarnas sida att ha med ligister på tex Restaurang, bio eller köpcentrum utan att ha full koll på vad barnen gör mot alla andra. Jag har själv både barn och barnbarn. Men inte tusan låter jag de leva rövare för det.

13:49, 10 January 2014

I-M: Håller fullständigt med dig Tony. Du är inte ensam om att vilja ha matro. Äntligen någon som vågar ta debatten..... Vi är många som har samma åsikt som du.

13:50, 10 January 2014

Agneta: Jag tycker föräldrar skall lära sina barn att vistas på en restaurang, då ingår inte att springa omkring o störa andra. Att gå på restaurang är en kultur man skall lära sig. Se hur det ser ut kring Medelhavet, där är barn ofta med långt ut på kvällarna men dom springer inte omkring o gapar o skriker

13:51, 10 January 2014

Mona: Jag håller fullständigt med dig Irving när det gäller föräldrar och restauranger... varför går man dit när man ändå sitter med sina mobiltelefoner.. inte är det för att umgås och knappast med sina barn.... du får ett stort plus av mig så klok du är och sedan som vågar ta upp det... man får ju inte klampa ner så där på föräldrar för det är en känslig fråga... bra att du tar upp det... själv förälder och jag har lärt mina barn vett och etikett... varför går du annars ut för att lära dom...bra Tony

13:51, 10 January 2014

Ramona Fransson: För mig är det självklart att orden " ta hänsyn" går åt båda håll. Allt annat är befängt! En del föräldrar är duktiga och förstår detta till fullo, andra struntar fullt och helt i alla andra.

13:51, 10 January 2014

Winston: Hej! Tycker Tony har rätt i sak, tycker dock det handlar om att dela på problematiken. Lika väl som Tony kan vissa lie större förståelse så gäller det samma oss föräldrar. Vi delar ju på det offentliga utrymmet. Tycker där emot att dina gäster gör det lätt för sig då deras argument mycket bygger på specialfall, där det hela bygger på att föräldrarna bara måste amma, måste låta ungarna springa runt eller måste byta blöja framför näsan på folk. Detta händer faktiskt rätt så ofta. Fler föräldrar borde nog inse att barn också är en "miljö"-fråga... :-) Tack för en uppriskande & uppriktig diskussion! Med vänlig hälsning Winston (3-barns far)

13:51, 10 January 2014

Kenth: Dia kan göras med en viss finess och med omtanke till övriga gäster sedan att barnen springer omkring i lokalen och stör tycker jag är för jävligt jag kanske vill ha en trevlig middag men min partner INTE en snare STÅ PÅ DEG TONY HÅLLER PÅ DIG MVH/Kenth

13:52, 10 January 2014

Åsa: Jag håller med dig till fullo Tony!! Visst ska man få amma när dt behövs men man måste inte visa upp sig. Själv tycker jag det är äckligt rent ut sagt med att behöva se ammande mammor. Inte om de sitter kanske med en filt eller dylikt som skymmer lite men när de som du säger går runt med tutten hängande fritt. Nä, sitt lite undanskymt eller med något som skymmer själva bröstet!!

13:52, 10 January 2014

truckers: Sluta och gadda ihoper mot tony nu. Jag håller fullständigt med honom. Jag har tilockmed bytit restaurang för gapande och runtspringande ungar. Det finns ingen som helst respekt idagens föräldrar. När mina barn var små så fick man världens utskällning om man inte hade full koll på dom. Var är den kollen bland föräldrar idag..? Skärpning tack..!!

13:52, 10 January 2014

Viveca: Tony, givetvis har vi rätt att gå på restaurang UTAN att grannens barn gör så att vårt restaurangbesök blir stört och kort. Det är kanske inte varje dag/vecka el månad Vi har råd att kosta på oss ett mysigt restaurangbesök med god mat och dryck. Respektera varandra.

13:53, 10 January 2014

Maria Andersson: Tony Irving! Du har så rätt. Jag ÄR mamma och har ammat, men det betyder inte att jag vill se andra kvinnors bröst på caféer och restaurang. Jag tycker det är besvärande. Jag blir lite blyg, tror jag. Och jag tycker inte heller barnen ska springa omkring och störa på t ex restaurang. Går jag dit vill jag ha lugn och ro, inte höra barnskrik.

13:53, 10 January 2014

Engelskan: Håller med Tony om att folk borde ha bättre koll på sina barn på restuaranger, i affärer. Det skadar inte sina barn att lära dem hur man uppför sig i olicka miljöer. Ofta om man fråga ett barn "hur mår du idag?" Så svar de oftast "bra" istället för, "Ja tack, det är bra, själv då?" Sedan kan jag tycker att, ja, man ska vara diskret i det mån det går när man amma - jag vill inte visa mina bröst för alla!

13:54, 10 January 2014

Monica: Håller med Tony Irving! När föräldrarnas barn har vuxit upp, kommer dessa föräldrar att ändra åsikt och förstå oss som idag tycker att det går för långt ibland på offentliga platser. De flesta av oss vuxna idag, har ju också haft barn, och tyckt att våra barn är helt underbara. Men, men man måste ha respekt för andras åsikter. Så föräldrar med barn, försök att tänka er in i dessa människor och respektera dem. Ha gärna barn med er, men ta då själva hand om barnen, och överlåt inte detta till andra (på restauranger/allmänna kommunikationer). Appropå amning, så själv skulle jag inte skylta offentligt med detta, trots ett bohemigt leverne, utan gör det litet i skymundan i stället. Och tyvärr blir ofta folk litet trötta på barnen, men det är ju föräldrarna som ställer till detta, inte barnen! Kram på er och God Fortsättning på 2014!

13:55, 10 January 2014

Kicki: Små bebisar mår bäst av att vara hemma, vill föräldrarna gå ut, fixa barnvakt, vi andra vuxna skall alltid ta hänsyn till småbarnsföräldrar,se till att få det mysigt hemma så barnen får lugn o ro,då mår framförallt barnen bra.Jag vill inte ha skrikande ungar runt mig på restaurang. Stå på dig Irving, håller med dig.

13:55, 10 January 2014

Jasim: Hej. Jag lyssnar på ivrig i P4 med Tony. Jag håller med Tony i allt han säger. SNÄLLA kan ni ringa mig! Snälla Mvh jasim Tele 0736817937

13:55, 10 January 2014

FiamedKnuff: Att se bebisar bli ammade på allmänna platser handlar inte för mig personligen om själva ammandet. Däremot tycker jag att små barn först och främst behöver lugn och ro, inte att vistas ute på t ex cafeér eller restauranger. Ska man se till barnets behov så är nog hemmet gott nog i början.

13:55, 10 January 2014

stina: Jag håller med Tony. Om jag går på restaurang skall jag äta i lugn o ro. Inga springande ungar, då kan dom gå på Mc Donalds. Jag vill äta i min middag som jag betalt dyra pengar för utan spring.

13:55, 10 January 2014

GalenKvinna: Håller med Tony - blir #galen på alla småbarnsföräldrar som aldrig kan visa hänsyn till oss som vill slippa andras barn #irvingip4

13:56, 10 January 2014

dagErik: Föräldrar..finns det?? Barnen lämnas ju bort till samhället innan navelsträngen dragit ihop sig..konstigt att barnen inte bryr sig om sina "föräldrar"..kvalitetstid-vilket skitsnack....

13:56, 10 January 2014


Sluta dia offentligt tycker Tony. Och ge fan i att ta med ungarna på restaurangen.

Sluta dia offentligt tycker Tony. Och ge fan i att ta med ungarna på restaurangen.

13:56, 10 January 2014

Sofia: Att tänka normkritiskt vore naturligt för Irving. Som ammande mamma på offentlig plats, pussande homosexuell eller rullstolsburen utsätts vi för samma sak!!! Vi faller utanför normen och har långe fått lida för detta. Bidra i te till detta Irving, du borde veta hur det känns.

13:56, 10 January 2014

Madelene: Hello Irving! Det är inte ok att barn ska springa omkring på en resturang. Är man småbarnsföräldrar så får man söka sig till sådana resturanger som är barnvänligt. Det är en sådan liten tid, snart är barnen vuxna, det får man ta. Är man inte van med barn så är det självklart att man blir irriterad om resturangbesöket består av spring och livliga barn.

13:56, 10 January 2014

nisse : han är en egelsman konservativ tänk på det

13:56, 10 January 2014

Dollis: Jag tycker man ska gå undan till en lugn plats o amma tror det är bäst för barnet brösten kan dom visa hemma !

13:57, 10 January 2014

Sture: Många ammar offentligt och provokativt för att demonstrera frigjordhet.

13:57, 10 January 2014

Lena: Hej Tony. Håller helt med dig om att föräldrarna ska hålla reda på sina barn och det bör väl gälla överallt i umgänge med andra människor. Barnen behöver lära sig att umgås och ta hänsyn till andra. Vem ska göra detta om inte föräldrana inte bryr sig. Är själv mor till två vuxna barn.

13:57, 10 January 2014

lena: Kan uppleva det som om barnföräldrar tror att personal och andra gäster ska passa barnen medan mamma o pappa håller på med annat så jag håller med dej om att det kan var mycket störande.

13:57, 10 January 2014

JANNE : Ser inget fel i att mammorna ammar,tycker det är betydligt mer störande att se homosar kramas och hånglar på stan.

13:58, 10 January 2014

Tjalle: Suck! Ska ni ta bort möjligheten att få se tuttar nu å!?

13:58, 10 January 2014

Anders.A: Tony har RÄTT!! Handlar om HYFS!! Man går INTE till en restaurang med ungar utan till tex McDonalds där de har ordnat för barn. Man ammar inte öppet utan har täcker över brösten. Annars VILL man visa sina bröst! Ungar KAN man lära hyfs! respektera oss andra så ska vi respektera ER!! Världen handlar inte bara om ER! Man kan lära sina barn bete sig och planera om man tex ska resa....

13:58, 10 January 2014


Första taggade tutten kom från Instagram! Tack Malsal75 som användaren heter.

Första taggade tutten kom från Instagram! Tack Malsal75 som användaren heter.

13:58, 10 January 2014

agnreu: Nu får du f-n skärpa dig Irving!! Vi betalar lika mkt för ett barns plats som är över 2 år som för din plats! Självklart ska vi ha samma rättigheter för dessa platser,dvs 10 kg handbagage!! Annars ska dessa platser kosta mindre!!

13:58, 10 January 2014

ebba: Ni tänker på barnets behov. Barnet behöver lugn och ro när de ammas, en stund av närhet med mamma. Svårt att få det på en offentlig plats. Har inget emot amning offentligt men barnet får ingen ro. Tänk lite på serveringspersonalen såg en stackars kypare rodna och vara väldigt förlägen.

13:58, 10 January 2014

pedgus: Tony! Håller med om handbagage och Jag har sett Asiater ha större och tyngre handbagage än dom själva är. #irvingip4 #handbagage

13:59, 10 January 2014

DonCedergren: Nu har #irvingip4 tagit ställning mot kvinnor när de ammar offentligt.Visst ja, hem till spisen och var kvinnor.Suck..... Backas av män >

13:59, 10 January 2014

Mamma/Mormor/Farmor: Vilka föräldrar kallar restaurangbesök på kvällen, för kvalitetstid med sina barn? Stackars barn.

13:59, 10 January 2014

Lasse P: HEJA Tony, stå på dig! klocjrent!! Föräldrar ska ha ANSVAR, ta HÄNSYN och RESPEKTERA omgivningen. heja Tony, stå på dig. Du har mycket stöd!!

13:59, 10 January 2014

Niki: Jag tycker man ska få amma sina barn var som helst. MEN jag anser att man ska göra amningsstunden så lugn och rogivande som möjligt för barnet. Och så är inte fallet när man går omkring i ett flygplan, på en trottoar eller i en restaurang. Jag tycker som Tony att det är ett elände med föräldrar som byter stinkande blöjor ex vis på sätet i planet eller på cafébordet. Det FINNS faktiskt skötbord även på flygplanstoaletter och måste man byta när man är på restaurang så kan man ju ta med sig barnet på toaletten. Håller även med gällande detta att föräldrar många gånger har dålig koll på barnen när dom är i det offentliga rummet. Hur svårt är det att vara förälder? Vad är dom rädda för? Att barnet ska bli argt när föräldern använder sin auktoritet? Jisses i så fall. kan man inte lära sina barn att sitta still och inte skrika på restaurang så har man kanske missat något väsentligt gällande deras uppfostran eller så ska man kanske hålla sig till Mc Donalds...

13:59, 10 January 2014

Kaninen: Först vill jag klargöra. Jag är ingen homofob. Men, om du skulle fått frågan formulerat som: När jag går ut och äter på restaurang är det sista jag vill är två män som sitter och håller hand och ger varandra kärläksfulla blickar. Jag kan inte se skillnaden på det du stör dig på och den frågeställningen

13:59, 10 January 2014

Allbert: Du har 100% rätt Tony. Det gäller inte bara amning utan den Svenska mentaliteten in stort. Vi bor i Spanien halva året. Där går hela familjen inklusive far & morföräldrar, barn och barnbarn ut på restaurang, äter och umgås. Där respekterar man varandra och sin omgivning. Barnen uppför sig och är fostrade att visa hänsyn till andra på ett sätt som för länge sedan försvunnit i vårt land. I Sverige behöver ingen ta ansvar eller visa respekt. I Sverige ska alla få göra som den/de vill utan hänsyn till andra. I Sverige är fostran något fult och omodernt. Svenskar vill gärna tala om för andra vad som gäller och tror att vi är bäst i hela världen. Efter alla år med resor över Världen och utlandsboende skäms jag ibland att vara Svensk.

13:59, 10 January 2014

mangestweet: We get it... Irving hatar barn och föräldrar... #IrvingiP4

14:00, 10 January 2014

gammaldags Farmor: Glad att det finns någon som vågar säga i klartext det många andra inte vågar säga högt. Jag håller med dig Varför försvarar din medarbetare dessa föräldrar Stor eloge till Dig TONY

14:00, 10 January 2014

Gisella: Självklart ska man få ge sitt lilla barn mat när det är hungrigt. Däremot ska man göra det diskret, framför allt för barnets skull. Barnet vill ha lugn och ro när det äter. Lägg en liten filt över bebisens huvud. Det brukade jag göra, jag har ammat 3 barn. Både för barnets skull, min egen och för omgivningens skull har jag försökt vara så diskret som möjligt. Sen håller jag med Tony, små skikande barn har inte på restauranger på kvällen att göra. Då ska de vara hemma och ligga i sina sängar och ha det lugnt och skönt. Går jag på restaurang utan mina egna barn, vill jag inte "drabbas" av andras skrikande och röjandes barn. Det är så kort tid i ens liv barnen är så små så man kan faktiskt avstå från den typen av offentligt mingel.

14:00, 10 January 2014

Ambivalena: RT @P4Riks: Ta en bild på när du ammar och tagga #irvingip4 Får vi 100 bilder lovar Tony att själv amma offentligt.

14:01, 10 January 2014

Tessam: Jag som mamma till två killar, kan heller inte förstå det där med att amma hur som helst. Jag tycker att man går undan och döljer sig lite. Inte fläka ut sig hur som helst. Framförallt för barnens skull. Sedan det där med restaurangbesök. Vi går ofta ut och äter och vår lilla är lite vild. Men vi låter absolut inte honom leva runt hur som helst, som många gör. Jag stör mig väldigt på föräldrar som inte säger till sina barn utan verkar tycka att de har rätt att leva rövare. Vi säger till vår lilla och blir han för livlig så går vi iväg med honom tills han lugnar ner sig. Sen ser vi till att inte gå på alltför fina ställen. Utan på ställen där det kan vara lite liv utan att andra blir störda. För jag ser det lite som att det också ingår i uppfostran att lära barnen hur man beter sig bland folk och däribland då restaurangbesök. Men barn som härjar fritt gillar jag inte.

14:01, 10 January 2014

Kalle: Varför störa sig på nått som är det bästa för det viktigaste vi har? Vad är det alla har emot bröst? Barnets behov före allt! Det där med restaurang och barn. Jag som är en ensamstående pappa som bor i en stad där jag inte har min familj eller någon annan som kan ta och passar min dotter med adhd och atypisk autism ska med andra ord sitta hemma och inte kunna gå ut och äta? Låter som Tony skulle vara med en ensam mamma med hennes barn en vecka för att se hur livet med barn är! Inte en dans på rider iaf!!

14:01, 10 January 2014

5-barnsmamma: Titta bort ni som intevill se barn som får en sluring. Ammar själv där jag vill,men försöker att dölja behagen så gått det går. Blöjbyten på resturangbord har jag sett andra göra, men det är väldigt mycket över gränsen och totalt ohygieniskt.

14:02, 10 January 2014

Lena Borg: Som gammal servitris (32års erfarenhet) är det helt klart att småbarns föräldrar är urdåliga på att hålla koll på sina telingar skrikande, gnälliga, och ingen respekt för andra, har sett förändringen kommit på senare år, kan inte dom ha pli på ungarna lämna dom till barnvakter, låt dom följa med om dom är uppfostrade att uppföra sig bland folk. Vad gäller ammande mammor så ska man väl välja ett ställe där man kan få gå undan och amma i lugn och ro, den i regel korta tid anmaningen tar ska väl inte va i en stressig miljö, tycker man att det inskränker på mammans rörelsefrihet har man skaffat barn för tidigt. ALLA betalar för att få äta i lugn och ro och störs andra av barns uppförande måste föräldrar ta sitt ansvar (inte ammande barn)

14:02, 10 January 2014

40-talisten: Tony! håller helt med dig, både när det gäller offentlig amning och galna småungar som springer omkring och skränar på restauranger. Har 3 vuxna barn, när de var små fick man stanna hemma med dem tills de kunde uppföra sig. Betr. amning! Bebisar ska ha lugn och ro, särskilt vid måltider. Jag antar att det är lugnare hemma än ute i samhället.

14:03, 10 January 2014

jerna: håller fullständigt med Tony. att amma i offentliga miljöer det är egocentriskt och kan vara förolämpande för andra. tänker inte dessa mammor på kvinnor och par, som ofrivilligt barnlösa eller kanske har förlorat sitt barn, hur är det för de att bli påminda om deras smärta på de platserna där de ville vara i frid och kanske glömma sin tragedi, som på en restaurang.

14:03, 10 January 2014

Gorgilla: Begreppet respekt används ofta av den yngre generationen som en för dem självklar rättighet. Respekt uppstår endast genom ömsesidigt visad hänsyn!!!!!!!!!!!!!!!!! , men har de inte fattat att respekt bara kan ske

14:03, 10 January 2014

Lasse: Jag håller med Tony att skrikande ungar som inte kan sitta still bör lämna restaurangen. Om inte föräldrarna inte fattar det så bör restaurangen säga till dom. Hälsningar Lasse

14:04, 10 January 2014

Kalle: Tony ursäkta men sluta gnälla och klaga. Om nu planet startade försent från Arlanda för dig och du kom fram i tid, var är problemet? Du ska väl vara nöjd och glad? Du kom fram helskinnad och i tid. Förresten ha en god och gladare fortsättning på det nya året Kalle Norrköping.

14:04, 10 January 2014

Kajsa: Amma hemma innan du går på restaurang, Att inte barn kan uppföra sig beror på dagens föräldrar,Dom tror att andrta ska uppfostra dem.Hur många gånger sitter inte föräldrar och håller på med sina telefoner i stället för att intresera sig för barnen. Det finns något som heter föräldra ansvar Lär er uppfostra ungarna..

14:04, 10 January 2014

Anders.A: VARFÖR ska barn vara med ÖVERALLT??!! Är det era kära ungar eller en j-la ACCESOAR ni måste släpa på...?? varför köpte ni inte en liten hund istället när det var mode..? Stackars barn!! De MÅSTE tas med på flyg över hela världen?? Minns ett barns skräckfyllda blick när jag skulle flyga hem från utlandet för två år sedan då det förstod att det var dags för flyget igen. Sen så tyckte jag synd om de som var tvungna att höra skriken från den stackars ungen i timtal... Så jaj FÖRSTÅR att det inte räcker med tex McDonalds under några år då ungen är liten utan den MÅSTE med på vanliga restauranger också... Sen kan man LÄRA ungen att bete sig och inte springa omkring och skriks.. Kan man inte det stannar man hemma eller besöker sina vänner eller annat istället...

14:05, 10 January 2014

Solweig Enarsson: Hej Tony. Jag vill inte tycka om ämnet ifråga. Vill bara säga att jag blir så glad av all positiv energi du förmedlar i dagens program. Och varför inte sprida ännu mer glädje. Förbjud barn i alla sammanhang utanför hem, dagis och skola. Eller barn förresten. Bort med tonåringar och pensionärer med. Ha en fortsatt härlig och solig dag(eller regnig så att du kan gnälla på vädret med) Men trots allt, jag gillar dig ändå.

14:05, 10 January 2014

Katarina: Håller med, många föräldrar saknar respekt för andra. Ett annat exempel, man låter sina barn med smutsiga skor/stövlar kliva i typklädda säten/soffor och stolar. Ingen hänsyn tas till dem som ska sitta där sedan, eller till dem som ska försöka hålla rent.

14:06, 10 January 2014

Ronnie Ritterland: Snart veckans museum Surtemat fortsätter kan jag lova er. #irvingip4

14:07, 10 January 2014

Margareta: Håller med Tony till 110%.

14:08, 10 January 2014

Leif i Linde: Har inga problem med ammande mammor ....MEN...håller helt med dig ang föräldrar på restaurang . Mobilerna är viktigare än att hålla koll på barnen,...sen är problemet mycket större än så...det genomsyrar hela samhället , det här med att man inte bryr sig om att uppfostra sina barn och ge dom riktlinjer om vad som är rätt eller fel....all debatt om skolan tex...dom kan snacka om att höja lärarlöner , pedagogiker hit o dit kompetnsutveckling o en massa andra fina ord . Men när ungarna växt upp i ett kravlöst samhälle där dom blivit söndercurlade o kommer till skolan med en massa krav o att man ska kunna sitta o surfa på lektionerna...allt skulle kunna ändras om föräldrarna bara brydde sig om att uppfostra sina barn....

14:08, 10 January 2014

Annika: "Och vissa håller med dig, Tony" Vissa!? Man kan titta bort om ett asfult heteropar myser lite, bögar (suck..), mamma som ammar diskret... Men fan inte om det är stök o högljutt. Mycket som är den naturligaste sak i värden, men man har ett ansvar att ta hänsyn!!

14:08, 10 January 2014

Jojje: Angående barnfamiljer och flyg, så är den givna lösningen att låta barnfamiljer boarda planet först! Hur svårt ska det vara...

14:09, 10 January 2014

Allbert: Heja Tony!! - Tänk att det ska till en Engelsman för att våga visa visa kurage här i mespropparnas förlovade land Sverige, dina Svenska bisittare visar detta med all önskvärd tydlighet...

14:10, 10 January 2014

Ronnie Ritterland: Svårt att avgöra åt vilket håll det lutar i amningsfrågan ... så låt oss rösta istället så vi kan reda ut det här! Bocka för ditt svar i webbfrågan här precis under chatten!

14:11, 10 January 2014

Mutter: Håller fullständigt med Tony. Det finnstid och plats för allting Inte fasiken går jag omkring och äter min mat på ett flygplan eller på trottoaren .Dessutom går jag på en restaurang för att äta gott och bli lte uppassad så vill jag inte ha barnskrik eller vuxna som stör heller. Mamma till två barn är jag och dom har fått lära sig att man äter vid bordet om maten finns på tallrik eller bröst. Det var den ljuvligaste stunden när man slog sig ner i soffhörnan och ammade och njöt av närheten till sitt barn och inte bara var ko eller mjölkmaskin Tack för mig

14:11, 10 January 2014

Milla: Helt rätt Tony! Det handlar om att kunna ta hänsyn offentligt. Att jämföra med rullstolsbundna eller homosexuella visar ju bara vad man själv är för slags människa!! Handikappad eller homosexuell är vem den personen man är. Att amma är något man gör och kan välja hur man gör!! Äntligen kanske det kan bli en debatt om barn som springer omkring på restauranger som att dom är hemma!! Det handlar inte om att inte kunna få gå ut och umgås med sin familj, det handlar om uppfostran! Under mina elva år som servitris har jag sett många barn som sitter på sin stol, är artiga och vet hur man beter sig när man är ute och äter och dessutom tycker att detär roligt att ha ett annat finare beteende på restaurangbesök! Sen har jag sett många barn som springer omkring, stör göster och personal och föräldrarna bryr sig inte utan tycker det är skönt att slippa bry sig. Men vi är inga barnvakter!!!!!!! Varken peronalen eller gästerna. Vill ni tadet lugnt utan barnen så skaffa barnvakt innan ni går ut. Att bli förälder innebär att göra olika prioriteringar och så länge inte barnen kan bete sig och du inte bryr dig även om du blir tillsagd, så låt dom inte följa med!!!!! Mitt tips till dig Tony är att be personalen att säga till föräldrarna om du känner dig störd! I domflesta fall är nog serveringspersonalen lika leds som du!

14:11, 10 January 2014

Pelle: Kan ingen stänga av surgubben Tony Irving, är detta vi betalar licenspengar för att höra på? byt stil Tony!!! Dina program brukar vara BRA men idag tycker jag att du bara är en Surgubbe

14:12, 10 January 2014

Lasse: Barnfamiljer bör få åka på separata flyg varför ska man behöva stå ut med skrikande ungar på flyget.

14:13, 10 January 2014

biggan: Surgubbe

14:13, 10 January 2014

Lasse: Pelle stäng av radion

14:13, 10 January 2014

Christian: Men snälla Tony. Jag tycker det är en ynnest att få se ett vackert kvinnobröst då och då, det är ju faktiskt något av det vackraste som finns... ;) Däremot håller jag helt och hållet med om att föräldrarna ska hålla ordning på sina lite större barn, det är inte helt lätt alla gånger, men det går, har själv fyra barn, så jag vet... Puss & Kram /C

14:14, 10 January 2014

Anders.A: Christian, om du vill se vackra kvinnobröst har du internet.... Många av oss andra slipper gärna...

14:15, 10 January 2014

Anna: Det finns alltid exhibitionistiska personer som vill visa upp sig, ammande mammor inget undantag.

14:15, 10 January 2014

Anders.A: Eller skaffa en kvinna.

14:16, 10 January 2014

MickeB: Vilken konstig debatt detta har blivit. Vad har offentligt ammande med att man låter sina barn springa lösa på restaurang? Ingen koppling alls. Självklart ska man få amma var man vill, vilken dum fråga. Men ska man ha med sig barnen på restaurang måste man lika självklart hålla koll på dem.

14:16, 10 January 2014


Tony Irvings svar till en lyssnare som tycker att om man inte får amma offentligt ska man inte heller få hångal offentligt.

Tony Irvings svar till en lyssnare som tycker att om man inte får amma offentligt ska man inte heller få hångal offentligt.

14:16, 10 January 2014

Kent: Du har rätt betr. handbagage, Det finns bestämmelser om storlek och antal som flygbolagen skall följa. I Australien är de stenhårda på detta. Så att inte Norvegien känner till det är bollshitt.

14:17, 10 January 2014

MickeB: Vilken konstig debatt detta har blivit. Vad har offentligt ammande med att man låter sina barn springa lösa på restaurang? Ingen koppling alls. Självklart ska man få amma var man vill, vilken dum fråga. Men ska man ha med sig barnen på restaurang måste man lika självklart hålla koll på dem.

14:17, 10 January 2014

Eva: Instämmer med Tony. Allt han sagt. Flygresor är en mardröm. Att ha ett eller flera barn, skrikande i 11-13 timmar är ett helvete för mig. Men kanske ännu värre för föräldrarna. Men, varför måste man ta med små barn på långflyg för. Till flygbolagen. Ta en del av planet och gör en barn/svär. Så kan dom också få betala lite extra för att sitta där. Så störs andra passagerare lite mindre. Tack för min åsikt. (Tycker om barn. Men dom låter för mycket).

14:18, 10 January 2014

lasse: Du har så väldigt rätt. Barn är så jobbiga, både på krogen och flyget. Eller rättare sagt deras dumma föräldrar. Först skitjobbiga och sena när man ska åka. Men vem ställer till och blockerar när det är dags att gå av,? Flamma med fyrar ungar,eller en.

14:19, 10 January 2014

Ulla N: Bäste I! I st f att irritera dej på barnens bagage -dom har ju också betalat sin sittplats med tillhörande bag utrymme, studera det resande folket "betydande män" med stora handbagage som bär hela sin packning med sig för att det är besvärligt att checka in och inte är vana att ta hänsyn till andra än sig själv. Där får du goda ex på nonchalans och brist på hänsyn. "Här kommer jag". Inte hör väl du till dom? Flygbolagen måste ha strängare krav på storlek på handbagage. Sen måste ju du ha det jobbigt som ser så mycket problem runt dej. Försök att vara litet positiv i stället.... Har själv varit en idog flygpassagerare och sett både det ena och det andra. Det är ju tur att du inte har några barn.

14:19, 10 January 2014

mamma Anita: Heja Tony! Du har rätt betr amning i offentlig miljö, man kan göra det diskret. Barn som springer runt och tjoar på rest. är helt oacceptabelt, som förälder har man skyldighet att lära sina barn hyfs - är dom för små, får man avstå, eller skaffa barnvakt. Och unna sej själva en kväll utan barn, "bara vi två"! Fortsätta att vara "surgubbe" du, bra att nån säger sanningar!!

14:20, 10 January 2014


Taggad bild och tutte från Lina Andersson på Instagram.

Taggad bild och tutte från Lina Andersson på Instagram.

14:21, 10 January 2014

Ronnie Ritterland: Tony stör sig alltså på tre barnrelaterade situationer den här veckan. Barn som ammas offentligt. Barn som får packa eget handbagage på flygplanet och barn som får följa med till restaurangen.

14:23, 10 January 2014

Åsa: JAG HÅLLER MED TONY. VI FÖRÄLDRAR MÅSTE!!! TA HAND OM VÅRA BARN. När mina egna barn var små och jag tog mig råd och tid att gå ut och äta, lämna mina barn till barnvakt och riktigt mysa och jag då blev "störd" av andras barn då blev jag super irriterad. Go Tony Go!!

14:24, 10 January 2014

Maggan : Håller med Pelle och tack för tipset Lasse har stängt av radion. Tacka vet jag Lotta Brome. Barnen är vår framtid och störst av allt e kärleken glöm inte de! Detta är ett i-landsproblem.

14:25, 10 January 2014

Staffan.: Sitter och lyssnar på ditt program och blir så jävla trött när jag hör dina synpunkter på barns bagage på Norwegian planen! Barnen biljetter kostar också pengar! om man ska vara borta en längre tid så ska ju barnen också ha kläder med sig! Vi föräldrar har betalt för den väskan. Dina synpunkter på mammors amningsvanor är så jävla korkat så det förtjänar ingen kommentar.

14:25, 10 January 2014

Ronnie Ritterland: Påminner alla arga om att det finns en möjlighet att "straffa tony" om du tycker att han har fel som vill slippa ammande mammor. Ta en bild och visa honom! #irvingip4

14:26, 10 January 2014

Oal: GNÄLLRADIO, prata om något posetivt NÅGON GÅNG! PS. STÖR MIG NÄR VUXNA MÄNISKOR SPRINGER NAKNA PÅ TORG!

14:26, 10 January 2014

Stina : Tack för besöket på surströmmingsmuset :)

14:26, 10 January 2014

Eva D: Älskar dina ifrågasättningar.. Bra att det luftas Många gånger irritation ..

14:26, 10 January 2014

Oal: IRVIBNG ÄR AVUNDSJUK FÖR HAN KAN INTE FÅ BARN SJÄLV!

14:26, 10 January 2014

Lasse: Barn är bäst när dom SOVER

14:30, 10 January 2014

Oal: LASSE KAN DU INTE FÅ BARN DU HELLER?

14:31, 10 January 2014


Tack för amningsbilden säger vi till Veronica som taggat den här bilden med

Tack för amningsbilden säger vi till Veronica som taggat den här bilden med

14:31, 10 January 2014

Stina : Alla som tycker att offentlig amning är stötande kan sluta äta ute, äta under en filt eller sitta på toaletten och äta!!

14:31, 10 January 2014

Ninnie: Jag håller med Tony, det kanske finns kvinnor som inte KAN amma och tycker detta är känsligt. Amma gärna men diskret! Anser förövrigt att det ser underbart ut med en ammande mor men som sagt lite diskret.

14:31, 10 January 2014

Ronnie Ritterland: Man får vara arg i chatten men kommentarer som innehåller onödiga påhopp tas bort.

14:32, 10 January 2014

Lasse: Har 2 st men dom sitter tysta på krogen eller flyget.

14:32, 10 January 2014

w: Undrar hur många som tror att bögar inte kan få barn, kan informera att det finns flator med så är den saken ur världen.

14:33, 10 January 2014

Ekke: Om man satte mera vikt på dom gamla, i dagens samhälle tyvärr nästan helt gömda begreppen " att veta hut, sunt förnuft, folkvett och vett och etikett ",så hade vi inte behövt dessa diskussioner över huvud taget. Jag lider med dig Tony!! Tack för ett mycket intressant program !

14:33, 10 January 2014

Patrik: Egentligen bryr jag mig inte så mycket om det. Jag är ingen moraltant. Men ska det gälla småbarnsmammor så ska det även gälla män som går med bar överkropp på stan på somrarna. Inte så jävla fräscht det heller. Har ingen lust att se medelålders gubbtuttar och håriga bringor och magar. Men i ärlighetens namn så behöver vi tagga ner lite med den här moralpaniken. För det är vad det är. Det är gamla utdaterade religiösa värderingar som spökar från förr. De får kvinnor som jag sett ammar sina barn offentligt har alltid gjort det väldigt diskret. Det är inte direkt så att de barbröstade och flashar (som många män som sagt gör på somrarna). Du måste inte titta. Why are you looking?

14:33, 10 January 2014

w: Barn behöver inte vara med sina föräldrar och äta på restaurang de kan vara ute i skogen med föräldrarna istället

14:34, 10 January 2014

Delu: Tack Irving! Nu börjar jag störa mig på dom som stör sig på saker.

14:34, 10 January 2014



"Under koftan" så kan man också göra skriver Elin Shaw som taggat

14:34, 10 January 2014

Ronnie Ritterland: Tony Irving har straffmånad efter nyår. Kanske därför han är så arg på alla ammande mammor eller vad vet jag. #irvingip4

14:36, 10 January 2014

Ronnie Ritterland: Var tycker du att en mamma ska få amma? Rösta i pollen precis här under chatten. #irvingip4

14:38, 10 January 2014

48 årig 2 barns mor: Älskar dig Tony! Du växer i fråga efter fråga, dina åsikter är bara bäst. Äntligen någon som vågar säga ifrån i denna fråga om offentlig amning! Jag som kvinna och mor (ammade båda barnen ca 1 år) tycker precis som du, måste allt visas upp? Visa lite respekt för din omgivning när inte alla vill se detta. Är det så jobbigt att gå ifrån en liten stund? Passa istället på att njuta en stund bara du och barnet, telefonen eller fikat kan faktiskt vänta... Att urinera är lika naturligt, men ingen vill se dig göra det... , eller hur?

14:39, 10 January 2014

Anders.A: HÄNSYN till sina medmänniskor är väl vad ämnet handlar om här? Eller ska alla få bete sig som de vill? Vilket samhälle får vi då? Amma, men diskret. Ha hyfs på ungarna. Låt ungarna styra era liv under de år de är små. Se människorna omkring er också. Visa hänsyn. Det sistnämnda gäller oss alla i samhället.

14:39, 10 January 2014

Irwing like: Alla skäller på Tony. Han har en poäng med sitt tänkande. Sen tycker jag att folk som ska munhuggas tillbaka är så låga när de kommer med någon kommentar som angriper Irwings könsroll. Alltid är det samma sak. Jag tycker Tony har många bra åsikter. Bara älskar att lyssna på dom i radio.

14:40, 10 January 2014

Tina Johansson: Är faktiskt enig med Tony att det är störande med kvinnor som ammar så att alla skall se. Är helt ok att de ammar offentligt, men det går faktiskt att göra diskret. Och jag vet inte om jag tycker att det handlar om sexualisering. Är bara osmakligt, helt enkelt. Sen tycker jag att vadet var jättelöjligt! Hoppas svenska kvinnor inte vill bidra till att göra amningen till ett "löjligt jippo".

14:41, 10 January 2014

Börje Sahlin: Klart alla mammor ska få amma sina barn varsomhelst! Hur kan folk bli störda av det! Man behöver ju inte titta! Det är ju sååå naturligt! Kan vi vuxna sitta o vräka i oss på en massa på restauranger så kan även barnen få sin mat! Amma mera! Önskar er alla en god fortsättning!

14:41, 10 January 2014

w: så hänsyn är fult? masturbera är ju helt naturligt med, men jag gör det diskret för jag vill inte att någon ska se

14:43, 10 January 2014

Janne: Jag har inget emot amning på offentliga platser. Däremot borde det finnas ett förbud för myndiga män att bära kortbyxor, shorts, på stadsplanerat område.

14:45, 10 January 2014

w: håller med janne speciellt de med ölmage!

14:45, 10 January 2014


Denna granna amningsselfie kommmer från Waina på mejlen. Tack Waina! Tagga din tutte du med

Denna granna amningsselfie kommmer från Waina på mejlen. Tack Waina! Tagga din tutte du med

14:45, 10 January 2014

Anders.A: Rapa är också naturligt. Men kanske det blir accepterat det med? Gäspa öppet och snacka högt i mobilen är ok nu överallt så rapa går nog det med...

14:45, 10 January 2014

w: fisa är med naturligt så fis på när någon ammar hej vilt, alla tänker på sig själva, vilket fint samhälle vi har då!

14:46, 10 January 2014

Susanne Gräslund: Återigen denna sorgliga debatt om huruvida alla har rätt att röra sig och äta i det offentliga rummet. Klart att alla människor har samma rätt, även spädbarn. I övrigt instämmer jag med Hollie McNish som formulerar det så himla bra som spoken word: https://www.youtube.com/watch?v=KiS8q_fifa0

14:47, 10 January 2014

Kycklingkalkon: Så som Tony beskriver mamman som ammade på flygplanet och restaurangen, såna brudar VILL reta omgivningen, de VILL synas och dom vill provocera omgivningen. Visst tycker jag att man ska kunna få amma överallt när som helst, men inte HUR som helst. Det finns alltid många sätt att göra saker på. Hade jag haft barn så hade jag valt att amma så diskret som möjligt om jag var på allmän plats, men sen är jag en person som inte HAR ett behov att visa upp mig. Jag vill synas så lite som möjligt.... Personligen håller jag med Tony angående amningen på offentlig plats.

14:49, 10 January 2014

Kent: Det är mammorna själva som bestämmer när det är aktuellt att amma inte om läget, vyerna eller något annat ovesentligt.

14:51, 10 January 2014


Tony Irvings min när han får svar på tal om vad terapeuten tycker om att han precis kuppade in sin kille Alex i sin radioshow.

Tony Irvings min när han får svar på tal om vad terapeuten tycker om att han precis kuppade in sin kille Alex i sin radioshow.

14:52, 10 January 2014

Ronnie Ritterland: Nu säger vi good bye bästisar ! Ses nästa vecka igen. Då får vi se vilket humör Tony är på! =)

14:57, 10 January 2014

Bengt Eriksson: Dum åsikt, eller så är det väl som vanligt: Tony Irving är i underhållningsbranschen, tror han, och är ute efter uppmärksamhet.

14:57, 10 January 2014

dragon: Det stör väl lika mycket/lite som när två bögar kramas ute på stan

14:58, 10 January 2014

Fialotta: "var och en får göra som den vill" - javisst, så länge det inte är olagligt, men vill vi ändå inte försöka visa lite hänsyn och göra det så bra som möjligt för oss alla? Det kanske inte kostar mig så mycket att förstå att vi alla kan tycka och tänka olika, anstränga mig lite för att alla ska få må bra! Kärlek till er alla :)

14:58, 10 January 2014

darnia: Ursäkta, men du är en idiot. Är det barn eller amning eller småbarns ätande över huvud taget du stör dig på? Ska mammor (eller i förekommande fall: pappor/föräldrar) behöva stanna hemma för att du inte vill se barnen äta? Spädbarn äter ofta (hint: får de inte mat så skriker de) och om vi inte vill ge signalen att mammor ska stanna hemma och vara inomhus så måste små barn få äta precis överallt. Faktiskt. Vuxna tar sig friheten att äta precis var som helst. Varför får inte barn?

15:00, 10 January 2014


Puss på er!

Puss på er!

15:00, 10 January 2014

Ulrika: Men herregud, vill du begränsa kvinnor till spisen också? Att kunna röra sig på stan under sin föräldraledighet är en rättighet som alla kvinnor ska kunna göra. Har man ett spädbarn kan det plötsligt bli hungrigt (eller behöva bytas på) oavsett hur väl man planerat! Tror inte du är så kul när du har lågt blodsocker heller?

15:01, 10 January 2014

Anita: Jag håller med dig Tony! I alla generationer har vi kvinnor kunnat amma utan att störa andra människor. Vad är det som gått snett? Och höra en kvinna i programmet att man prioterar sin man och barn när man sitter och ammar i en sorlig kroglokal efter kl 20. Prioriterar man sitt barn ammar man den hemma i lugn och ro för barnets bästa.Jag hoppas en barnpsykolog sätter ned foten snart.

15:02, 10 January 2014

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".