Sally Mann på Kulturhuset i Stockholm

Det är nu femton år sen den amerikanska fotografen Sally Mann först väckte uppmärksamhet med sina intima bilder av de egna barnen i serien ”Immediate family”. Allt för intima för en del av hennes landsmän, som upplevde nakenheten och poserandet i bilderna som pornografiskt. Nu kan man bilda sig en egen uppfattning på Kulturhuset i Stockholm, där delar av ”Immediate family” visas tillsammans med nyare fotografier av Sally Mann, som var här i egen hög person i samband med vernissagen i lördags. Mårten Arndtzén träffade henne.

Nej, Sally Mann är inte rädd för att bli nostalgisk - varken i eller inför sina egna bilder. Det har hon all anledning att bli på Kulturhuset. För här hänger de världsberömda bilderna av barnen i sommarhuset vid floden - som glimtar ur ett sorts tidlöst paradis - mitt emot en serie nytagna, extrema närbilder av de nu vuxna barnens ansikten. Monumentala ansikten som känns underligt avlägsna, liksom oåtkomliga.

De bilderna hör till ”What Remains” - ett arbete om döden som sysselsatte Sally Mann under flera år, sen hennes far dött, och där hon bland annat fotograferade människolik stadda i olika stadier av förruttnelse. På sitt sätt vackra men rätt magstarka bider som curatorn Hasse Persson valde bort här, delvis för att de hade fordrat ett eget rum, säger han.

Förutom barnen visar Kulturhuset landskapsbilder från slutet av 90-talet, ur serien ”Deep south”. Och även när hon inte fotar sin familj gräver Sally Mann där hon står. Själv uppvuxen och alltjämt bosatt i Lexington, Virginia, ger hon här sin bild av den mytiska södern - i starkt romantiska svartvita landskap, som defenitivt inte gör upp med några myter, utan snarare förstärker dem.

Den amerikanska södern är en oerhört komplex och konfliktfylld del av världen, och jag hoppas att de här bilderna både förmedlar det - och min kärlek till platsen, säger Sally Mann. Och så berättar hon vad hon håller på med nu, en serie bilder som i allra högsta grad har med sydstaternas komplicerade historia att göra. Och som säkert kan sätta igång en ny kontrovers kring Sally Manns konstnärskap.

Hon fotograferar svarta män, i bar överkropp, hemma i sin ateljé.

- Och tro mig, säger hon, det är det mest komplicerade mänskliga möte du kan tänka dig.


Mårten Arndtzén

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".