Public service - Chile

Kulturnytt har en miniserie om public service runt om i världen. Med tonvikten på TV gör vi tre nedslag på lika många kontinenter - kanske hörde ni i går (13/2 -07) om de stora problem som Public service-tv i Sydafrika har. Nu ska vi till Latinamerika där Lars Palmgren tittat på public service TV i Chile.

TVN, Television Nacional, så heter den chilenska public service TVn, det är en rikstäckande kanal och flera lokala. Men vad public service egentligen betyder - det är en fråga som fortfarande diskuteras i Chile...

När 21-sändningen av TVN:s flaggskepp, nyhetsprogrammet 24 horas, 24 timmar utannonseras så bärs det liksom fram på sina sponsorers uppsträckta armar. Hallåmannen får nästan sponsorerna att låta viktigare än själva programmet. De plågsamt långa reklamavbrotten under den timslånga nyhetssändningen tycks bekräfta det intrycket.

Men egentligen är det nog mest av allt en bild av chilenska public service TV:s dilemma. TVN finansieras nämligen, liksom konkurrenterna, helt och hållet med reklampengar.

Så det är inte särskilt förvånande att dom chilenska TV-kanalerna är rätt lika i stil och programutbud.

Men TVN har alltså ett public service-uppdrag. Det slogs fast när bolaget bildades för ganska exakt 40 år sen. Men vad det egentligen innebar....tja, det var inte särskilt klart.

I dom flestas ögon var TVN helt enkelt regeringens kanal.

Och både under Salvador Allendes korta regeringstid, under TVN:s första år och än mer under dom många och mörka åren av militärdiktatur så utnyttjades TVN som en slags officiell propagandakanal.

Men inte jämnt, inte i alla program och långt ifrån alla medarbetare ställde upp. I själva verket så har det allt sen TVN:s barndom förekommit en slags mullvadsarbete inom själva kanalen. Journalister, producenter och andra som hela tiden försökt göra program i en public service-anda, även under åren av militärdiktatur.

Ofta kom det aldrig längre än till skissbordet, ibland pilotprojekt som sen lagts till arkiven men då och då program som överlevt kortare eller längre tid.

Och det var tack vare det här kontinuenrliga mullvadsarbetet som TVN, när demokratin väl kom tillbaka kring 1990, väldigt snabbt blev ett slags centrum för både den politiska och kulturella debatten.

Mängder av debattprogram, journalistiska grävprogram, internationella utblickar, dokumentärfilm, teater, litterära program, barnprogram. Det var en liten explotion - un destape - ett lock som togs bort efter lång tids tryck.

Det märktes i hela samhället, men TVN blev en slags samlande scen. Dynamiska, spännande år, ett myller av ideer och skaparlust, men också, kanske, lite av en illusion.

Snart hände det att också den nya, demokratiska regeringen lade sig i programmen och vid något tillfälle till och med stoppade inslag.

Debatten om public service och TVN:s relation till regeringen pågår fortfarande. Och dom ekonomiska realiteterna trängde sig också på och TVN tvingades gå i konkurrenterna fotspår och göra samma slags skvallerprogram, dokusoperor och annat som dem och som lockade tillbaka dom annonsörer som i oroväckande utsträckning vänt TVN ryggen.

Så idag ser TVN, på ytan, rätt mycket ut som vilken som helst av de andra kommersiella TV-kanalerna i Chile.

Men det finns en skillnad i tonfallet och i etiken. Och det finns också en bakvänd påverkan. Många av de kommersiella kanalerna gör idag avancerade journalistiska program och debattprogram efter mönster från TVN.

Så vill man vara positiv skulle man kunna säga att samtidigt som TVN tvingats bli kommersiell för att överleva, så har de kommersiella kanalerna tack vare TVN närmat sig public service.

Lars Palmgren

lars.palmgren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista