Oline Stig i andra himlen

”Den andra himlen” heter en novellsamling som kommer ut i dag, och som är Oline Stigs tredje. Trettio år gammal debuterade hon 1996 med ”Ryggen fri” och 2003 kom ”Ett familjeliv och nio andra”. Oline Stig har också skrivit dramatik och skriver till vardags om kultur i Sydsvenska Dagbladet och Dagens Nyheter.

Oline Stigs nya novellsamling kan vid en första anblick påminna om en annan som också kommit nu i vår, nämligen Cecilia Wittmoss ”Mirakel, mirakel”. Hos båda finns berättelser där tillvaron på nåt vis börjar sväva, där relationer synas närgånget ner i minsta skiftning och där någonting händer som kastar om villkoren, ofta i det tysta, knappt märkbart. Men hos Stig är det inte, som hos Wittmoss, de mer igenkännbara av livets vedermödor som är de intressanta. I de noveller som handlar om barn som har mammor som är lite tokiga, eller om ensamma mammor som har barn med gamla kåkfarare, eller om arbetslösa äkta män som simmar för långt ut i sjön, där blir det lite konstruerat, som ihopknutna socialpsykologiska små paket.

När Stig däremot rör sig i mer exotiska miljöer börjar det hända saker. Som i ”Polly Maggoo” om ett au pair-liv i Paris, rörigt som i en Godard-film - där den magra franska frun med ryckiga rörelser häller några köttstycken i stekpannan ”jag är ingen husmor, jag är advokat” och som avskedar med en liten papperslapp inskjuten under källardörren, och sen det hasiga och hafsiga livet bland barer och bilar, ett enda långt småhuttrande lidande vars enda syfte är att imponera på den gäckande Polly, som i sin tur är en total kontrast till den glosögda väninnan Karin hemma i Sverige. Eller i titelnovellens jakt på en idealiserad kärlek - Adalberto Mariano som 1928 i sitt luftskepp krockade på Nordpolen med ett isberg och sen irrade runt på flaken - han älskas i hemligheten av en svensk gift kvinna som bara måste få träffa honom och se om kärleken är sann. Här skimrar det och allt får vara ofärdigt och spännande.

Kort sagt, Oline Stig är på ett uppfriskande vis på tvärs med de flesta svenska novellister, hon gör sig faktiskt bäst när hon berättar en ovanlig historia.

Maria Edström

maria.edstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista