Kaisa Melanton i storformat

Waldemarsudde i Stockholm fortsätter sin satsning på den textila konsten. Tidigare har man bland annat visat Helena Hernmarck och Elisabeth Hasselberg Olsson och efter höstens gigantiska succé med Kaffe Fassett vänder man nu åter till den svenska textilen. Under våren ställs en av pionjärerna ut i storformat: Kaisa Melanton. Per Feltzin har varit där.

Rastlöshet och faktiskt en del vrede - och plötslig skirhet, plötslig attack och plötslig komik. Så är det att komma in i de stora utställningsrummen. Den textila konsten brukar vara tydlig, homogen - klassiskt stram. Men Melantons verk är inte enbart det, utan just motsatsen också.  Det är inte bara textilt utan också en hel del måleri på de två våningarna. Antingen verk i sin egen rätt, men också skisser till stora textilier.

Överallt ser vi det dubbla. Ta bara alla de högst konkreta detaljerna, som jag först ser som symboliska ting. Men de är både och. Det är verkligen en vagn som kör på en tuva och välter på den stora triptyken Liten tuva, det är en medaljong som visar Augustus och det är ett ansikte med två par ögon. Konkret och symboliskt. Liten tuva gjordes direkt för Kronofogdemyndigheten - därav skattskrivningskejsaren, därav sanningen och lögnen i ögonen hos den tvetydige deklaranten och därav en liten tuva, en liten skuld som stjälper. 

Men så vänder vi runt ett hörn på utställningen och hittar en helt annan typ av textilkonst. På sjuttiotalet gjorde Melanton mera abstrakta vävnader, verk som vänder sig mot hjärtat mer än huvudet. Samma sak med en rya en trappa ner: Silverskogen. En sommaräng, böljande.  

Kaisa Melanton är 87 år. Ett så långt liv skapar förstås både ro och rastlöshet, vrede och komik. Allt finns att se.

Utställningen pågår till den 29 april.

Per Feltzin

per.feltzin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista