Mels blodiga apokalyps

För sin förra film ”Passion of the Christ”, från 2004 blev skådespelaren och regissören Mel Gibson anklagad för både antisemitism och sadism - det var nog den allra blodigaste filmen om Jesus hitills.
  Gibsons nya film heter ”Apocalypto” och utspelar sig under Maya-rikets yttersta dagar på 1500-talet. Precis som i den förra filmen vinnlägger han om den historiska autenticiteten: många av skådespelarna tillhör själva Mayafolkets ättlingar och alla talar dom ett av deras traditionella språk. Och precis som i den förra filmen spills det mycket blod...

Det finns en riktigt suggestiv scen i ”Apocalypto”. Hjälten, Jaguar Paw, har förts till den stora Maya-staden tillsammans med de andra stackarna som överlevde attacken mot deras idylliska by i mitten av regnskogen.
  Och staden av sten är på alla sätt djungelbyns totala motsats.
  Det sena Maya-riket blir här ett kokande, överbefolkat, dödsmärkt mischmasch av det romerska och det tredje rikets yttersta dagar, demagogin hos Cicero och Goebbels, blodtörsten hos Hitler och Caligula och - inte minst - regissören Mel Gibson själv.
  Hopen vid pyramidens botten vill hela tiden ha fler huvuden - och ett efter ett kommer de också studsande från offeraltaret närmast gudarna till folket på marken.
  Men precis när det är Jaguar Paws tur att få hjärtat slitet ur kroppen och huvudet avhugget blir han på ett Kalle Anka-aktigt vis räddad av solförmörkelsen som får hela Maya-riket att skälva.
  Under resten av filmen försöker Jaguar Paw att, mot alla odds, ta sig hem till sin höggravida fru och son, som har gömt sig i en grotthåla där vattnet nu stiger medan regnet faller.
  Ja, man skulle kunna skratta åt den här matinéaktiga handlingen.
  Men det gör man inte.
  För ”Apocalypto” är en av de blodigaste filmer jag någonsin har sett - och vad gäller antalet utskurna hjärtan ligger den definitivt i topp.
  Vad vi ser är mer en skärseld än en matiné.
  ”Apocalypto” kretsar, liksom ”Passion of the Christ”, kring Oskulden, Syndafallet, Golgatavandringen, Offret och Återfödelsen.
  Alltihop ramas dessutom in av uttrycket ”En ny början”, A New Beginning, som i USA bland annat används av kristna rörelser långt till höger med eller utan apokalyptiska inslag.
  På vissa hemsidor spekuleras också över länken mellan Gibsons projekt och den profetia som Maya-astronomer lär ha gjort om att världen skulle gå under riktigt snart: den 21 december 2012.
  Och visst hamrar, hugger och hackar regissören in budskapet om att det var mycket finare i den jungfruliga regnskogen än i den depraverade civilisation som helt enkelt måste gå under.
  Men till slut ser jag inget annat än allt detta ursinniga våld.
  Som om Mel Gibson själv i någon sorts helig vrede har velat offra så många biroller och statister som möjligt.
  Blod för blodets egen skull.

Mattias Berg

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista