Vårbudgeten - dagen efter

Riktigt bra om det blir verklighet, I väntans tider och Kulturpolitiken är på väg att uppgå i näringspolitiken. Där har ni tre rubriker från SvD, Sydsvenskan och DN.

Som vi kunde berätta i vår lunchsändning i går prioriteras barn- och ungdomskultur, lärlingsplatser inom konsthantverksyrken ska inrättas och scenkonstnärernas villkor ska förbättras i och med en alliansmodell som parerar svängningarna mellan anställning och arbetslöshet.

Ekots Per Gulbrandsen träffade kulturminister Lena Adelson-Liljeroth igår. Han summerar nyheterna men konstaterar också att till årets kulturbudget finns inte ett enda nytt öre. 

Gulbrandsen:

Nej, inte en enda ny krona till kulturen i år, inte ens de 2 miljoner som Waldemars Udde får i år är nya. Först nästa år kommer nya pengar då totalt 270 miljoner under tre år satsas bl.a på kulturarvsprojektet Access, på att skapa sk Allianser, en sorts reservarbetsgivare för arbetslösa kulturarbetare ett museum för den störtade Dc-3:an. Och Operans uttjänta scenmaskineri ska bytas. Kulturministerns dröm om en ny StockholmsOpera blir inte av. Nej, inte nu i alla fall, säger hon.

Vårbudgetens nya 270 kulturmiljoner räcker också till lite mångfaldssatsningar och till flyttbidrag för Riksutställningar och Riksantikvarieämbetets Visbyflytt.

Mest fortsätter kulturens vårbudgeten på gamla projekt från den socialdemokratiska regeringstiden, medan många katastrofala budgethål som Drottningholmsteaterns och Nationalmuseums förfall får fortsätta gapa tomma decenniet ut. Och de stora frågorna om public service och kulturarbetares pensioner saknas i propen - liksom den hårt ansatt kommunala musikskolan. Det är en kommunal angelägenhet, menar hon.

Och de retroaktiva momsmiljoner många institutioner fick rätt till i somras tar kulturministern tillbaka redan i årets budgetar. Kulturministern menar att detta balanserar skatteregler med anslagen.

Kulturnytts Mårten Arndtzen analyserade innehållet igår och pekade då också framåt - på allt vad man ännu inte hunnit med. Pensionsfrågan för scenkonstnärerna, public service-bolagens framtid och den kulturpolitiska översynen nämns inte alls. Det här är en praktisk budget. 

Samma spår följer också GöteborgsPostens kulturchef Gabriel Byström. Han nämner de många och tunga frågetecken som vilar över alliansens kulturpolitik och säger att denna budget inte rätar ut dem nämnvärt. Men han är positiv till 30-miljoners satsningen på en - citat - modell så att dansare och musiker får en fast arbetsgivare när de befinner sig mellan olika engagemang, något som visat sig vara framgångrikt för skådespelare inom Teateralliansen - slut på citat.

Naturligtvis är branchorganisationen Svensk Scenkonst, musikerförbundet SYMF och Teaterförbundet positiva till den här satsningen.

Sydsvenskans Sven Nilsson håller också fram alliansmodellen för dansare och musiker, men oroar sig däremot för att de sockrade vackra orden om till exempel barnkultur och etnisk och kulturell mångfald inte har ekonomisk täckning.

I Dagens Nyheter skriver Lars Linder bland annat om att näringspolitiken och arbetsmarknadspolitiken styr det mest i kulturpolitiken. ”Fler människor i jobb och lägre skatter. Resten ordnar sig självt i Alliansens Sverige”, skriver Linder.

I gårdagens Kulturnyheterna i Sveriges Television siktade Ingrid Elam in sig på storleken i vårbudgetens ökning. Hon menade att kulturens ökning med 1% är en minskning eftersom hela budgeten ökar med 4%.

Socialdemokraternas Margareta Israelsson menar att kulturbudgeten är så liten att den ryms på en A4 sida. Kulturen får bara sin beskärda del om det blir något över när de rikaste fått sitt, skriver Israelsson.

I Svenska Dagbladet hoppas Carl Otto Werkelid mycket på satsningen på barn- och ungdomskulturen som - citat - regeringen utlovar men inte definierar - slut på citat. Han fortsätter: Vällovligt, viktigt, välkommet.

Men Werkelid undrar när ekonomiska besked om satsningen kommer. Det vore skam om hjulen snurrar i Sverige och kulturen inte skulle få sin del. Men han hoppas - det är logiskt och en investering inför nästa lågkonjunktur, avslutar han.

För den som har möjlighet och vilja att fördjupa sig kan vi bland annat rekommendera vår egen hemsida, alltså Kulturnytts, men också Mitt i Musikens och Ekots - alla tre når ni via sr.se

Per Feltzin

per.feltzin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".