Genomskinlig miljöbov får kritik i Vogue

En lätt genomskinlig och mycket vanligt förekommande miljöbov får kritik i en känd, tjock och blank tidning.

Den amerikanska modetidningen Vogue har i sitt majnummer en artikel som kombinerar den senaste tidens klimatmedvetenhet med det som i Sverige blivit känt som väskdebatten.

Vogue rasar mot plastpåsen som miljöhot. 100 miljarder plastpåsar gör man av med årligen bara i USA och det kan ta upp till tusen år för en enda påse att brytas ned. Så nu är det dags för ”One stylish act of rebellion” - konsumera mer miljömedvetet - vägra plastpåsen och ha istället med dig din ihopvikbara shoppingväska. Vad kunde vara mer rätt när modevärlden är mer ”bag-centric” än nånsin tidigare, undrar Vogue?

Stella McCartney, Marni och Martin Margiela har nyligen lanserat små ihopvikbara shoppningväskor. Brittiska Anya Hindmarch gör succé med en canvasväska med texten ”I am not plastic bag”. Och franska modehuset Hermés, vars Kellyväska florerat i den svenska debatten, säljer en bag som kan bli liten som plånbok, när man viker ihop den. Priset 8000 kr. kräver en desto större plånbok.

Vogue menar att påsupproret snart kan vara den miljömedvetna motsvarigheten till den nya hårda attityden mot rökning. Något att tänka på kanske för tidigare kulturministern Bengt Göransson, berömd för sin ständiga konsumkasse?

Måns Hirschfeldt

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".