Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Sverige som industriland på museum

I Norrköping har man på Arbetets museum öppnat en ny stor utställning, kallad Industriland, tänkt att vara museets huvudnummer de närmaste fem åren.

Ja här berättas omigen den gamla historien om hur Sverige blev modernt, om landet som på 40 år, från 30-tal till 70-tal, gick från fattigt bondesamhälle och råvaruproducent till urbaniserad industri- och välfärdsnation. Allt finns med, Saltsjöbadsavtalet och motboken, Ernst Wigforss och Alva Myrdal och Elise Ottesen-Jensen, social ingenjörskonst och flytten till städerna, barnuppfostran och skolan, löpande bandet och industrisemestern, sportstugorna och charterresorna, folkhemmet och miljonprogrammet.

Det är inte första gången den historien berättas, men det kommer ju alltid nya skolklasser som kanske behöver höra den, och här berättas den i alla fall med en viss entusiasm, en entusiasm som nästan gränsar till rörighet. Det är mycket scenografi, mycket hörlurar med ljudband, filmsnuttar, luckor att öppna och saker att aktivera sig med.

Men det finns också en något mer specifik tanke i alltsammans. Själva vinjetten, det första man ser när man kommer in är en gammal Saab 92 som står mitt på golvet. Där samlas utställningens huvudtankar, Saaben står för moderniteten och det nya välståndet, som gör det möjligt för folk att skaffa bil, men Saaben är också, och kanske framförallt, en industriprodukt. Det var vid de löpande banden där bilarna och kylskåpen och dammsugarna tillverkades som välståndet skapades, och på Arbetets Museum trycker man, naturligt nog, på bilden av Sverige som ett industriland, och ett industriarbetarland. Det var de anonyma massorna som infann sig vid grindarna klockan sex morgonen, med unikaboxen på pakethållarna som byggde moderniteten, det var de som röstade fram de sociala ingenjörerna i val efter val, och det var också de som blev de nya konsumenterna. Där stod de vid sina band och producerade nyttigheter åt sig själva, och varann.

Och längs väggarna går också ett löpande band, lastat med alla sakerna, prydligt indelade i decennier, en galax av masstillverkade föremål, brödrostar och resväskor och hammare och askkoppar och lågskor och leksaker och kaffekoppar och skiftnycklar och decilitermått, själva meningen med industrisamhället, och samtidigt dess belöning.

Det är en rätt skärpt utställning Arbetets Museum har gjort, när man väl har hämtat sig från den första scenografiska förvirringen.

Mats Arvidsson

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".