Murdoch köper Wall Street Journal

Igår blev det till sist klart att mediamogulen Rupert Murdoch köper mediekoncernen Dow Jones för fem miljarder dollar. Med köpet stärker Murdoch greppet om amerikansk media och han blir ägare till den ansedda finanstidningen Wall Street Journal - något som passar honom väl, eftersom han i oktober ska starta en ny tv-kanal, Fox Business Network. Rupert Murdoch äger i dag 175 tidningar världen över och hans imperium växer.

Mikael Timm kommenterar.

Varje gång Rupert Murdoch meddelar att han vill köpa en tidning, nyhetsbyrå eller tv-kanal börjar oron. Det finns ingen så svartmålad ägare i medievärlden. Anklagelserna gäller politisk styrning, hårdfört ledarskap och girighet. Stämmer det? Ja, men bara delvis. Att han är en opinionsbildande ägare är riktigt. Att han är hård – nja, han är inte alltid rationell. Och med åren har han blivit försiktigare med att ändra tidningarnas inriktning. Att han begär snabba vinster stämmer inte. I år är 25 år sedan The Times i London blev hans – först nästa år lär den gå med vinst. The Australian som han köpte på 1960-talet hade röda siffror i boksluten i två decennier. New York Post har förlorat pengar sedan 1993 och skulle inte överlevt utan Murdoch.

Ledarstilen är gammaldags. Kvällstidningen The Sun, Sky Chanel och netportalen Myspace styrs som på ångmaskinernas tid. Murdoch kan styra en detalj och strunta i helheten. Han skapar inte nytt utan köper upp redan existerande publikationer. Sedan slår han ut konkurrenter genom att först sänka priserna, den som vill annonsera i Wall Street Journal ska passa på det kommande halvåret. Han flyttar material, kända namn och idéer mellan sina publikationer – precis som Hearst på 1940-talet. Han har en känsla för folks smak, inte bara den dåliga. Han ser inga nya marknader, men nischer i de gamla. Ingen trodde att Fox Television skulle lyckas när det redan fanns nyhetskanaler. Murdoch förstod att det fanns utrymme för ultrakonservativ nyhetstelevision, producerad till lågpris. Inte precis sådant som gör honom till hedersgäst på Bostonamerikanernas middagar, men det bryr han sig inte om. Fox ger vinst.

Så vad blir det av Wall Street Journal? Murdoch lär inte ha någon precis strategi men tidningen som varit bäst på att tjäna pengar på internetupplagor kommer förmodligen att satsa än mer på att sälja ekonomiska nyheterna nät-tv, nyhetsbanker och nyhetsbrev. Han har skrivit på ett avtal om redaktionellt oberoende men tidningen kommer att trimmas, annonsförsäljningen kommer att bli aggressivare. Murdoch själv kommer att fortsätta att ge provokativa intervjuer där han berättar att han inte orkar läsa långa artiklar – men han kommer att trycka dem, så länge det ger vinst. Förmodligen kommer han att gjuta nytt liv i tidningens upplagor i Asien.

Ja, det är nästan så att Clarence Barron som för mer än 100 år sedan tog kontrollen över The Afternoon Letter och förvandlade den till nyhetsinriktade Wall Street Journal skulle kunna nicka instämmande En gammal ägarfamilj som velat bli fiin slås ut av en gapig uppkomling. Hade Bancroftklanen velat undvika det borde de läst sin egen tidning noggrannare. Där har det trots allt tryckts en och annan artikel om hur kombinationen passionerat habegär, hårda nypor och improvisation fungerar.

Mikael Timm

mikael.timm@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".