1 av 2
Bröllopsbandet Simply Wed. Foto: Johan Eklund (copyright)
2 av 2
Robban (Christer Nerfont) spelar sin låt för Julia (Nina Lundseie).Foto: Johan Eklund (copyright)

Europapremiär för The Wedding Singer

Det är 80-tal. En sångare som sjunger vid bröllop, själv blir övergiven vid sitt eget bröllop och sen trasslar till med en blivande brud - det är vad huvudrollsinnehavaren i The Wedding Singer gör. Ursprungligen är The Wedding Singer en filmkomedi med Adam Sandler och Drew Barrymore i huvudrollerna (från 1998), men sedan våren 2006 är det också en musikal som gjorde succé på Broadway. Flera teaterhus i Europa är på väg att sätta upp den men allra först ut är Värmlandsoperan i Karlstad. Per Feltzin klämde sig ner mellan axelvaddarna.

Som sagt - det är verkligen 80-tal. Höga permanenter på både killar och tjejer och, i Sverige, en blandning av champagnelyx och kvardröjande världssamvete.

Och i Värmland har man tack och lov lagt berättelsen här hemma. Man åker Finlandsfärja och i stället för en bar mitzva-fest firar man en finsk konfirmation, med vodka.

Man fläskar alltså på.  

Grundhistorien är en romantisk komedibagatell. Pojke möter flicka. Flicka upptagen. Det är oförargligt och förutsägbart. När filmen gjordes 1998 var 80-talet nyss där. Nu, med ytterligare tio år, är distansen givande och man kan vräka på med överdrifter i massor.

Regissören Staffan Aspegrens produktionsteam verkar ha fått helt fria händer, det är en detaljfrossa i tingen och dessutom är det Calle Norlén som har gjort översättningen. Norlén har verkligen förgyllt, skapat egna skämt, hittat en egen ton - både i replikerna och i sångtexterna.

Huvudrollerna görs av Nina Lundseie och Christer Nerfont. Lundseie har vi tidigare kunnat se som dottern i svenska Mamma Mia, hon gör den blivande bruden: stjärnögd och kristallklar. Värmlandsoperans evige musikalartist Christer Nerfont gör bröllopssångaren. Här finns en bra kontakt mellan dem som driver handlingen framåt. Sen finns det många andra roliga i ensemblen som mejslar ut sina biroller.

Tyvärr förlorades många skämt i en premiärnervositet - jäktade ord mumlas fram och de som mixade både sång och musik var ofta sekunder för sena, så hela skämten inte hördes fullt ut. Dessutom var inte balansen text - musik optimal än.

Musiken är skriven av Matthew Sklar. Det är inget som kommer att förändra musikalhistorien på nåt större sätt, men den fungerar, den tematiserar utan att bli överlastad och den hittar rätt stämning till rätt stund. Det är bra bruksrock, med precis lagom många citat.

Per Feltzin

per.feltzin@sr.se

Produktionsteam

Regi: Staffan Aspegren

Koreografi: Terry Etheridge

Scenografi: Bengt Fröderberg

Kostym: Camilla Thulin

Ljus: Linus Fellbom

Översättning och textbearbetning: Calle Norlén

Musikalisk coach: Atle Halstensen

Mask och peruk: Robin Karlsson

Kreativ producent: Daniel Szpigler

Koreograf assistent: Julian Thomas

Producent: Inger Friman

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista