Lejon och lamm, politisk thriller fylld av schabloner

Att vara amerikan ute i världen är inte det lättaste. Hur ska man vara både god och stark? Patriot, demokratibyggare, och göra en bra affär? Regissören och skådepelaren Robert Redfords, nya thriller berör spelet kring ett amerikanskt krig i mellanöstern. Ordinary People var Robert Redfords första film som regissör. Mannen som kunde tala med hästar var en annan Lejon och lamm heter denna senaste. Som skådespelare är Redfords lista nästan oöverskådlig, och det finns de som helst minns honom som Jeremiah Johnsson och Sundance Kid. En av dem är Göran Sommardal.

Lejon och lamm är filmen om senatorn som vill vinna kriget i Afghanistan, och som tar hjälp av den ärrade kvinnliga krigskorrespondenten för att föra ut sitt nya strategi och sitt nya budskap. Filmen om två college-killar som tar värvningen för att visa sin tåga och talang för att förbättra USA på hemmaplan, och filmen om deras professor, som försöker tuta i sina begåvade elever, att de måste ta sitt nödvändiga ansvar, för landet och därigenom för sig själva.

Men hur mycket möda som regissören Robert Redford än har spillt på att ha talangfull dialog, bra skådespeleri och viktiga frågor i bild, så slutar filmen att riktigt fungera som jag antar att den var tänkt redan innan den egentligen har kommit i gång. Det blir som så många gånger förr: den amerikanska närvaron i utlandet, utan att det där utlandet får bli mer än ett bergigt snöigt landskap fullt av för många talibaner, och där den närvaron där borta egentligen bara är en reflex av här hemma: stolthet, engagemang och uppoffring. Och så den gamla vanliga samhällskritiska klyschan: Lejonen, de riktiga amerikanerna nere i den skitiga, dödliga verkligheten, och lammen, det fåraktiga ledarskapet som aldrig får något riktigt gjort annat än att smörja sig själva.

Så går filmen på och Tom Cruise, Maryl Streep, Redford själv och ett halvdussin unga skådspelare gör sin plikt. Men som försök att gestalta ett amerikanskt dilemma framstår film-en som fast i samma schablonernas tyranni, om än i Hollywood-tappning, som utgör precis det politiska dilemma den möjligen är ute efter att gestalta.

Göran Sommardal

goran.sommardal@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista