Det fejkade krigsfartyget i Pusjkinparken i Moskva.

Svårtolkad rysk kioskvältare

Den uppvaknande ryska filmindustrin producerar efter de magra åren på 1990-talet inte bara mer film. Den satsar också medvetet på pampiga storfilmer designade att slå det senaste kassarekordet. Den nya jättesatsningen heter ”Amiralen” och sågs den gångna helgen av mer än 2 miljoner biobesökare i Ryssland. Men filmens krigshistoriska tema är inte alldeles lättolkat för den ryska publiken.

Amiral Alexander Koltjak leder sina mannar till stordåd mot tyskarna under första världskriget. Sedan tar han över Svarta Havsflottan under Kerenskijs provisoriska regering 1917 för att till sist leda mensjevikerna i inbördeskriget efter revolutionen. Filmen ”Amiralen” är insvept i någon slags nationalistisk yra. Det viftas mycket med ryska flaggor, det kramas ikoner och hålls patriotiska tal till folket. Och marknadsföringen är storslagen. Från den stora biografen på Pusjkintorget i centrala Moskva växer ett gigantiskt krigsskepp ut i parken så att ingen kan missa att en av filmens över 1200 kopior visas just här.

     Samtidigt är amiral Koltjak en av historiens stora förlorare och publiken och filmkritikerna i Ryssland brottas med att tolka den här hjältesagan. Bolsjevikerna är råa och grymma medan mensjevikerna strider tappert och nobelt tills de tragiskt går under. Magnifika stridsscener vävs ihop med en privat kärlekshistoria och ”Amiralen” har drag av Hollywoodfilmer som 60-talets ”Doktor Zjivago” och den mer nutida ”Titanic”. Bakom produktionen står det ryska statliga tv-bolaget Kanal 1, ett av de viktigaste ideologiska fästena i den ryska statsapparaten. Det eldar förstås på önskan att förstå vilket budskap ”Amiralen” är tänkt att förmedla men än så länge verkar ingen riktigt ha knäckt koden - om det finns någon. Och i den otydligheten ligger kanske det största hotet mot hägrande nya kassarekord.

    Kulturjournalisten Klara Saeva skriver i ett inlägg på nyhetsbyrån Interfax att hon inte förstår varför filmens skapare valt att skildra något så tragiskt och komplicerat på det allra mest förenklade vis. Och Saeva skriver att även om ”Amiralen” hittar sin publik så längtar hon efter att den kommersiella ryska filmen ska gå utanför den västerländska standardmallen och leverera en mer självständig och originell produkt.

Fredrik Wadström, Moskva

fredrik.wadstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".