Mosjömadonnan bäst på Historiska

På Historiska museet i Stockholm visas just nu en utställning om en av världens mest kända kvinnor – jungfru Maria. Mariaskulpturer från medeltiden, möter nutida konstuttryck, för att med musik, dans, samtida konst och nyskrivna texter ge fler och oväntade bilder av vår mest avbildade kvinna, åtminstone historiskt sett.

Mats Arvidsson gick till Historiska museet.

Jodå, museet har plockat fram sina medeltida madonnaskulpturer och ställt upp dem i en sal, vackert belysta och koreograferade, och sedan har man av någon anledning känt sig manad att komplettera med litet kringmaterial, tillexempel ett bildspel om kvinnor, vilka kvinnor som helst, svältande kvinnor i Somalia och parkeringsvakter i Umeå, hur som helst och utan annan tanke, verkar det som, än att visa hur olika kvinnor kan vara, fast de är kvinnor, allihop.

Men strunt i det, madonnorna finns ju där, med olika grader av jungfrulighet, moderlighet och hög gudomlighet, och så finns där madonnan från Mosjö i Närke, från mitten av 1100-talet, och hon liknar inget annat, en uråldrig kvinna med insjunkna kinder, stora stirrande ögon, hopknipen mun med hårt nerdragna mungipor och en näsa som hon skulle klyva ved med, och hon utstrålar mer kraft än alla de andra tillsammans.

Det är så uppenbart hur det har gått till, konstnären har helt enkelt inte haft så mycket kläm på det här med kristendom, så vitt han kunde förstå var Maria en mäktig trollkvinna av någon sort, så han letade i sitt förråd av valor och nornor, och så gjorde han en sådan, en gammal kvinna av den sort som spinner och klipper av människors livstrådar utan märkbar empati, eller möjligen sådan som siar om världens undergång i Eddan. Att vända sig till henne med sina böner om hjälp och förlåtelse verkar inte vara någon större idé.

Mellan knäna har ett hål, efter spiken som en gång höll fast barnet där, fast barnet har kommit bort med åren, och hur det barnet kan ha sett ut, eller känt sig i det knäet, det är svårt att föreställa sig.

Mats Arvidsson

mats.arvidsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".