Det äkta paret Ilya och Emilia Kabakov. Foto: Scanpix
Falsk konst

Ryska förfalskare allt mer samtida

Förfalskad rysk konst har länge varit ett problem på konstmarknaden, och allt fler penningstarka ryska samlare gör inte situationen bättre. Tidigare var det främst äldre konst som förfalskades, men det blir att vanligare förfalskningar av modern konst.

De stora auktionshusen har sedan flera år tillbaka valt att betrakta all äldre rysk konst som fusk tills motsatsen bevisats. Men egentligen är problemet med förfalskningar av rysk konst från efterkrigstiden större än vad gäller den klassiska ryska konsten. Det säger Moskvaförläggarna bakom de hittills fem volymerna av ”Katalogen för falska konstverk” till nyhetssajten Bloomberg News. Det finns inte tillräckligt med forskning och det saknas oberoende experter när det gäller efterkrigskonsten menar förläggarna vars kataloger i första hand listar 1800-talsverk.

Den ryske samtida konstnär som betingar högst priser på auktionshusen är Ilja Kabakov. Tidigare i år såldes en målning av Kabakov från 1982 för motsvarande 35 miljoner kronor. Numera arbetar Ilja Kabakov tillsammans med sin fru Emilia och paret Kabakov har på grund av de höga priserna blivit förfalskarnas favoritkonstnärer. De första fejkade Kabakov-verken dök upp på 1990-talet och såldes då för 15-20 000 kronor. De senaste åren har förfalskade Kabakovmålningar kostat godtrogna köpare över miljonen. Problemet har vuxit till sådana proportioner att Ilja och Emilia Kabakov skapat ett eget arkiv för falska konstverk. Det första steget blir att publicera all information om och foton av förfalskningarna på parets hemsida. Om situationen förvärras tänker de vända sig till internationella polismyndigheter.

Emilia Kabakov har berättat att hon en gång blev ombedd av en konsthandlare i Moskva att bekräfta äktheten hos en Kabakov-teckning som tillhörde en privatsamling. Det visade sig vara en förfalskning och Emilia Kabakov sa att hon tänkte förstöra den. Men konsthandlaren bönade och bad att hon skulle låta bli eftersom teckningen tillhörde en kriminell liga. Konsthandlaren bad att få återkomma och efter 15 minuter ringde han tillbaka till Emilia Kabakov. Ägarna hade sagt: Låt Emilia förstöra teckningen, vi gör en ny.

                                                      Fredrik Wadström
                                                 fredrik.wadstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista