Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Dans och teater i olycklig kärleksaffär med filmstjärna i London

Publicerat onsdag 22 oktober 2008 kl 07.46

En av de mer haussade scenkonsthändelserna i London, den här hösten, är mötet mellan filmstjärnan Juliette Binoche och den hyllade koreografen Akram Khan. Tillsammans har de skapat en föreställning med namnet in-i. Någonstans mellan dans och teater på temat kärlek,med scenografi av Turnerprisvinnaren Anish Kapoor och musik av Philip Sheppard.

Juliette Binoche i röd tröja. Akram Khan i blå kortärmad skjorta. Svarta jeans och mörka byxor. En scen som är så gott som tom. Förutom två stolar och en stor skärm eller vägg som skiftar från djuprött, till oranget, violett. Kärlekens färger nästan självlysande längst bak. Det är en snygg fond som Anish Kapoor har gjort till det här skådespelet eller dansstycket eller blandstycket om Kärlek. Men sen är nog den här produktionen intressantare som idé och experiment än som föreställning.

Dans och teater kan naturligtvis korsbefrukta varandra. Det finns det gott om exempel på. Men att blanda konstformer är ingen omedelbar biljett till framgång. Och när ett stycke om kärlek inte har någon laddning alls blir det problematiskt. Juliette Binoche är i och för sig skådespelare, men framförallt framför kameran. I filmer. Att framträda från scenen är en annan sak. Och när hon dessutom ska göra det genom att dansa är det ännu svårare. Inför samarbetet har hon gått i intensiv träning och hon har jobbat på bra från nivån som fullständig nybörjare. Akram Khan som är en fantastisk dansare med både klassisk indisk Kathakteknik och modern skolning i kroppen får verkligen nedgradera sin kapacitet när han anpassar  koreografin till hennes nivå. Så hans talang försvinner också någonstans i mötet.

När dansen svajar hoppas man ju istället att texten ska bära. Och att skådespeleriet ska fylla i de eventuella bristerna. Det är då jag längtar till ett skrivet manus. Önskar lite ordning och reda där den som är bra på något också får plats att göra just det.  Jag tittar på medproducenterna. En lista över dansscener och teatrar från Sydney till Paris, som gått igång på de heta namnen. En föreställning redan såld minst ett halvt år framöver. Ska till HongKong, Australien, Kanada och stora delar av Europa. Och jag undrar varför inte ett experiment kan få vara ett experiment och stanna vid det och några enstaka föreställningar om experimenterandet inte blev så där bra som man hade hoppats.

 Cecilia Blomberg

cecilia.blomberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".