1 av 2
Damien Hirst "The golden calf" (såld i London i september för 10.345.250 GBP)
2 av 2
Isaac Grünewald "Gosse med segelbåt" (osåld)
konstmarknaden

Konsten och konstmarknadens framtid

Krisen i världsekonomin verkar, till sist, ha nått konstmarknaden. Så sent som i mitten av september, samtidigt som Lehmann Brothers gick omkull, sålde auktionsfirman Sotheby’s verk av konstnären Damien Hirst för 1,3 miljarder. Men vid förra helgens auktioner på samtidskonst i London uppnåddes bara hälften av det förväntade värdet. 

Inför nästa veckas auktioner i New York har säljare dessutom dragit tillbaka viktiga dyrgripar. Just nu faller klubbslagen i Stockholm; både Auktionsverket och Bukowskis har sina moderna konstauktioner den här veckan, och det går... så där. Det stora numret på Bukowskis i tisdags, en målning av Sigrid Hjertén, gick under utropspriset. Mycket förblev osålt och i går var det en del återrop, en tydlig avmattning. Vad innebär den här krisen för konstmarknaden och för relationen mellan gallerister och auktionister? Kulturnytt ringde upp chefen för konsthallen Magasin 3 i Stockholm, David Neuman och Andreas Brändström på Galleri Brändström.

Så vad händer då med konstmarknaden - och konsten? Mårten Arndtzén tror att vi ser början på något bra.

Auktionerna fortsätter i dag och i morgon.

Negar Josephi

negar.josephi@sr.se

Mårten Arndtzén

marten.arndtzen@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".