Mask från Marine Huggoniers utställning på Malmö Konsthall
film- och fotokonst

Malmö Konsthall visar bildantropologi

Bildens antropologi - vad är det? Ja, det handlar om vad som ryms bakom det som visas, själva de historiska detaljerna.

I dag inleder Malmö Konsthall en utställning med den franska film- och fotokonstnären Marine Hugonnier. Hon är verksam i London och Paris och hennes stora intresse för just bildens antropologi speglas i den 22 minuter långa nya film som står i centrum för utställningen och som heter Det osynligas sekreterare. Lars Lönroth har träffat Hugonnier och sett filmen som är en hyllning till den berömde franske etnologen och filmaren Jean Rouch.

…The invisible man, Tarzan, The Lone Ranger, a cowboy film, you know, a western with music…

”Den osynlige mannen”, Tarzan-filmerna och musiken från den amerikanska cowboyfilmen ”The Lone Ranger”, den glömmer han aldrig, mannen på båten i den franska konstnären Marine Hugonniers nya film ”The Secretary of the Invisible”, ”Det osynligas sekreterare” - ett uttryck som beskriver författarens eller filmskaparens roll hämtat från en roman av den sydafrikanske Nobelpristagaren J.M. Coetzee.

Vi befinner oss på Nigerfloden i Västafrika och i Nigers huvudstad Niamey firar man ”Filmens dag”, vilket väcker gamla biominnen till liv bland männen på båten. För flera år sen medverkade dom som skådespelare och ljudtekniker i den franske filmaren och etnologen Jean Rouchs Afrika-dokumentärer, den sanningssökande Jean Rouch med handkameran i högsta hugg, galjonsfigur inom den franska ”cinéma verité”-rörelsen på 60-talet och känd inspirationskälla för den ”nya franska vågen”. Honom har Marine Hugonnier tillägnat sin film.

-Godard and all the ”new wave” was  tremendously influenced by Jean Rouch’s films, I think it’s a very big starting point. Especially since he was said to be an anthropologist he used cinema as a method of investigation of the reality.

-Som en filmens antropolog använde sig Jean Rouch av filmkameran för att utforska verkligheten, säger Marine Hugonnier, och det vill jag också göra.

Den moderna filmen föddes här på Nigerfloden i kölvattnet på Jean Rouch, säger männen på båten och fortsätter livligt diskutera förhållandet mellan film, fakta och fiktion. Se upp för filmens förmåga att fabricera lögner och luras!

-Cinéma…mensonges pour tromper le monde…

-Nigerfloden är som ett mirakel där den flyter fram genom det torra ökenlandskapet, säger Marine Hugonnier. Att låta en flod förkroppsliga filmens idé genom att visa hur den rinner genom öknen och skapar så mycket liv omkring sig, det var ett underbart sätt för mig att beskriva filmkonstens historia.

-So to have a river which embodies the idea of cinema running through the desert and creating so much life around it was such a beautiful way to talk about the history of cinema.

Lars Lönroth

lars.lonroth@sr.se

Utställningen ”Det osynligas sekreterare” visas på Malmö Konsthall fram till den 22 mars.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".