Tydligt ställningstagande för fildelning i ny bok

Om två veckor inleds rättegången mot The Pirate Bay i Stockholms tingsrätt. Och domen lär bli viktig för synen på upphovsrätt och de 1,2 miljoner svenskar som laddar ner film och musik regelbundet. I samband med domen släpper Ordfront boken Piraterna - de svenska fildelarna som plundrade Hollywood. Martin Albinsson har läst den.

Det är en imponerande research författarna Anders Rydell och Sam Sundberg gjort. Boken vill ta hela historien om den senaste upphovsrättsdiskussionens katalysator The Pirate Bay - från början. Så man går tillbaks till upphovsrätten och piratkopieringens rötter, tar upp Gutenberg, berättar om omvandlandingen från ett hantverkar- till ett massproduktionssamhälle, vidare till det tidiga 1900-talets försök av de amerikanska filmbolagen att kriminalisera all annan filmproduktion än sin egen. Och innan man landar i dagens fildelningsdebatt hinner författarna dessutom avhandla bland annat skivbolagens skräck för kasettbandet och filmbolagens panik inför videons lansering, som på 70- och 80-talen förutspåddes bli underhållningsindustrins snara död.

I sin iver att göra det heltäckande verket om den digitala piratkopieringens historia blir resultatet en aning spretande. Men var författarna själva står i frågan är inte så svårt att gissa: Mellan de dramatiserade kapitel om framväxten av The Pirate Bay och Piratpartiet som ändå är bokens tyngdpunkt, kommer små korta och pedagogiska avnitt med fildelarnas egna berättelser: Det är sextiotvååriga ingenjören Bosse, sextonåriga Fia och fyrtiofyraåriga webbutvecklaren Emma, för att bara nämna några. ALLA fildelar. Och av skiftande anledningar, men med två gemensamma nämnare. Det är bekvämt, och det är billigt. Och så länge musik- och filmbranschen inte lyckas erbjuda bättre distributionsvägar och format än de piraterna gör finns det ingen anledning att överge den illegala nedladdningen. Alla fildelar - alla vinner.

Förutom en part då, underhållningsindustrin. Men även deras upplevda ekonomiska förluster ifrågasätts. Och kontentan av deras agerande blir den här: De företag som spjärnar emot den tekniska utvecklingen och motarbetar konsumenterna är de som först går under, medan de som varit snabba att anpassa sig till tekniska framsteg och konsumenternas nya vanor, har allt att vinna.

Martin Albinsson
martin.albinsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".