Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Dokumentärfilm

Oklar drottning av Iran

Publicerat onsdag 11 februari 2009 kl 07.48
1 av 2
Nahid Persson Sarvestani och Farah Diba
2 av 2

I veckan firar Iran 30-årsminnet av den islamska revolutionen, en revolution som från början var mycket bredare än så. Studenter, marxister och arbetare reste sig mot en monarki som vältrade sig i lyx medan folk svalt. Och en av dem som gjorde uppror var Nahid Persson Sarvestani, numera framstående, svensk dokumentärfilmare med en guldbagge i hyllan för filmen ”Prostitution bakom slöjan” från 2004, följd av den kritikerrosade ”Fyra fruar och en man” 2007. I ”Drottningen och jag” som har premiär på fredag söker hon upp sin ungdoms politiska fiende, den före detta drottningen av Iran, i Paris.

I Nahid Perssons två tidigare dokumentärer är själva ämnet för filmen också det som går rakt in i kameraögat. Det be­hövs bara en och annan kommentar i förbi­fart­en, så blir historien om prostitu­tionen i ett sam­­hälle där sådant inte borde få finnas konkret begriplig, lik­som fårfarmarens månggifte vältaligt får kom­men­tera sig själv i mannens och kvinnornas direkta prat och gestalter.  Drottningen och jag är en mer intrikat och tveeggad historia. Om Nahid Persson i hög grad tog risker som filmande person i de två först­nämnda dokumentärerna, så är det sig själv som politisk person hon sätter på spel i Drottningen och jag. Filmen blir på det viset både mer uppriktig och prövande och samtidigt mer svävande. Nahid Persson frågar sig t.o.m. rakt ut vilken film det egent­ligen är hon är i färd med att göra, och till slut något kantigt konsta­te­rar att det blivit en film om ett möte mellan två forna motståndare som i sin tur båda är mot­ståndare till den nuvarande regimen och både lever i exil.
  Själv känner jag mig en smula lämnad i sticket av all denna person­liga inlevelse, som jag för all del inte för ett ögonblick ifrågasätter, men eftersom filmens frånvarande huvudperson, det historiska, sam­tida Iran, bara glimtar för­bi i korta journalfilmer och personliga erin­ringar famlar jag efter ledtrådar, när jag snart fått nog av impressioner. Vad är det som denna stiliga drott­­ning har att berätta, inte som samlande ikon för en utsnitt exilmonarkister och inte heller om sitt privata liv, utom om den historia som oavbrutet pågår.
  Det förblir i mina ögon oklart.

                                                  Göran Sommardal
                                              goran.sommardal@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".